Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenGriekse en Latijnse taal en cultuur
Header image Griekse en Latijnse taal en cultuur

Griekse en Latijnse taal en cultuur

Programma

  • 1e jaar

    Het eerste jaar van je bachelor ontwikkel je je taalvaardigheid zo goed dat je Grieks en Latijnse teksten zelfstandig en redelijk vlot kunt lezen en vertalen. Je begint ook al met het lezen van grote auteurs als Homerus, Vergilius, Plato en Cicero. Ook krijg je een goede basiskennis van de oude geschiedenis, archeologie en filosofie van de oudheid. Daarnaast wordt systematisch aandacht besteed aan academische vaardigheden.

  • 2e jaar

    In het tweede en derde jaar heb je voldoende taalvaardigheid opgedaan om dieper op de inhoud van de teksten in te gaan. In het tweede jaar lees je geschiedschrijvers, zoals Herodotus en Tacitus. Dat doe je in combinatie met het bestuderen van inscripties en papyri, die een andere bron vormen om geschiedenis te leren kennen. Verder begin je met onderzoekscolleges en is er tijd ingeruimd voor zelfstandige lectuur.

  • 3e jaar

    In het derde jaar is het eerste semester gereserveerd voor de minor. In het tweede semester volg je onderzoekscolleges, ga je op excursie naar de Griekse of Romeinse wereld, besteed je weer tijd aan zelfstandige lectuur en schrijf je je bachelorscriptie.

Programma-opties

  • Minoren (minor)

    Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, educatieve minor, buitenlandminor, universitaire minor of pre-masterminor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

  • University of Groningen Honours College (honoursprogramma)

    Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

    Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten, met verdiepende en verbredende modules, naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert. Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Griekse en Latijnse Literatuurgeschiedenis I (5 EC)
* Schakelmodule Grieks of Latijn (10 EC, facultatief)
Cultuurhistorie van de Oudheid (10 EC)
Griekse taalvaardigheid I* (5 EC)
Latijnse taalvaardigheid I* (5 EC)
Retorisch proza* (5 EC)
Academische vaardigheden voor classici (5 EC)
Grieks en Latijns epos (10 EC)
Griekse taalvaardigheid II (5 EC)
Latijnse taalvaardigheid II (5 EC)
Griekse en Latijnse literatuurgeschiedenis II (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Griekse en Latijnse taalkunde (5 EC)
Grieks en Latijns drama (10 EC)
Vrije ruimte (10 EC)
Zelfstandige lectuur (5 EC)
Griekse en Latijnse poëzie-analyse (5 EC)
Onderzoekscollege Oude Geschiedenis (5 EC)
Historiografische & documentaire teksten (10 EC)
Onderzoekscollege Antieke Wijsbegeerte (5 EC)
Onderzoekscollege Archeologie (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Minor (30 EC)
Onderzoekscollege Grieks (5 EC)
Onderzoekscollege Latijn (5 EC)
Integratiecollege en excursie (5 EC)
Zelfstandige lectuur (5 EC)
Bachelorscriptie (10 EC)
  • Wie geen eindexamen heeft gedaan in Grieks of Latijn volgt in plaats van Taalvaardigheid I en Retorisch proza de Schakelmodule Grieks of Latijn.

Voor uitgebreide vakomschrijvingen zie: https://www.rug.nl/let/vakken-gltc

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
  • Voor gemiddeld 16 weken
  • Maximaal 30 EC

Neem voor meer informatie over studeren in het buitenland contact op met de contactpersoon uitwisselingen van GLTC: studieadviseur drs. R.P. van der Borg (studieadviseur.gltc@rug.nl).

(Bindend) studieadvies

  • Minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden (bindend)

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.

Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

Waarom in Groningen?
  • De Groningse opleiding GLTC onderscheidt zich door het onderwijs in het Grieks en Latijn aan te bieden op een geïntegreerde wijze met de cultuurhistorische vakken Oude Geschiedenis, Archeologie en Antieke Wijsbegeerte.
  • Relatief kleinschalige opleiding, dus veel onderling contact tussen studenten en docenten.
  • Vrijheid voor een deel eigen invulling van de studie.

De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.

Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. De studieadviseur kan je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

  • Testimonial van Kevin Jager

    Zelfs de beste classicus weet niet alles van de klassieken

    Sinds mijn eerste contact met de klassieken vond ik alles wat ermee te maken heeft al boeiend. De keuze voor GLTC was dus wel duidelijk. Ik heb gekozen voor Groningen omdat het een leuke stad is en de studenten op de meeloopdagen erg aardig en enthousiast waren.

    Een groot pluspunt van GLTC is de variatie. We hebben cultuurvakken en taalvakken, vakken over Grieks en over Latijn, vakken met vertalingen en met originelen. Voor het onderzoekscollege Latijn bijvoorbeeld, hebben we Lucanus bestudeerd. We hebben verschillende passages vertaald, de achtergronden ervan besproken én over wetenschappelijke artikelen gediscussieerd. De studie omvat dus zo veel disciplines en die omvatten zo veel elementen, dat er altijd nog wat te leren valt. Zelfs de beste classicus weet niet alles van de klassieken en alleen al dat feit geeft me motivatie. Een struikelblok van de studie is dat je weinig colleges hebt en dus weinig aanwezig hoeft te zijn. Daartegenover staat dat je veel thuis moet doen. Dat vergt discipline en motivatie en daar kun je je erg op verkijken.

    Behalve het reguliere programma van GLTC heb ik extra vakken gevolgd bij Kunstgeschiedenis, Taalwetenschap en Europese Talen en Culturen. Daarnaast heb ik een jaar in het bestuur en twee jaar in commissies van Boréas gezeten, de studievereniging van GLTC.

    Sluiten
    – Kevin Jager
  • Testimonial van Ninah Tiemersma

    Zelf ben ik graag bezig met literatuur en GLTC in Groningen besteedt hier veel aandacht aan

    Mijn naam is Ninah Tiemersma, ik ben 19 jaar oud en ik woon in Leeuwarden, waar ik ook mijn gymnasium heb afgerond. In het collegejaar 2016-2017 ben ik een tweedejaarsstudent Griekse en Latijnse taal en cultuur. Naast dat ik mijn studie erg leuk vind en daar dus ook met plezier veel tijd en moeite in steek, geef ik in verschillende vakken bijles. Als ik echt even vrije tijd heb, ben ik meestal te vinden met een goed boek in mijn handen of met mijn laptop op schoot om zelf te schrijven. Ik kom dan ook regelmatig in een boekwinkel en als ik dan toch in de stad ben, vul ik ook graag mijn garderobe aan.

    Waarom Grieks en Latijn?

    De keuze voor GLTC heb ik in klas vier gemaakt. Ik wilde altijd rechten studeren, maar toen ik naar de voorlichting over GLTC was geweest, kwam ik erachter dat dat veel beter bij me zou passen. Ik ben geïnteresseerd in taal, literatuur en geschiedenis en ik haalde de hoogste cijfers op de twee klassieke talen. Toen dacht ik: waarom zou ik niet een studie kiezen die mijn sterke punten en mijn interesses combineert? Nu mijn eerste jaar erop zit, ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

    Sluiten
    – Ninah Tiemersma
  • Testimonial van Selina Bick

    Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek, maar ook in het bedrijfsleven

    Ik ben Selina Bick, 19 jaar oud en ik ben nu tweedejaars student Griekse en Latijnse taal en cultuur. Momenteel woon ik op kamers in Groningen, maar daarvoor heb ik mijn hele leven in Nieuwe Pekela, een klein Gronings dorpje, gewoond. Naast mijn studie vind ik het leuk om af te spreken met vrienden, muziek te luisteren en films te kijken. Verder werk ik als huishoudelijke hulp en zit ik in de Toneelcommissie van Boreas, de studievereniging van GLTC, waarmee we een toneelstuk opzetten.

    Waarom GLTC?

    Door een hele enthousiaste docente op de middelbare school en een aantal meeloopdagen was de keuze makkelijk gemaakt! Ik heb eerst getwijfeld of ik wel GLTC kon studeren, aangezien ik op de middelbare school maar 1 jaar Grieks had gehad. Gelukkig is er voor iedereen die alleen in Grieks of alleen in Latijn eindexamen heeft gedaan een schakelcursus, waarin je je achterstand probeert in te halen.

    Mensen denken vaak dat je wanneer je GLTC studeert, alleen in het onderwijs terecht kunt. Het is wel zo dat er een stabiele baangarantie is wanneer je het onderwijs in wil, maar ik weet niet zeker of ik die kant op zal gaan. Gelukkig zijn er nog veel andere mogelijkheden. Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen ook terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek of zelfs in het bedrijfsleven.


    Sluiten
    – Selina Bick
  • Opleidingsvideo

    Je ziet de klassieken overal om je heen

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Selina Bick

    Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek, maar ook in het bedrijfsleven

    Ik ben Selina Bick, 19 jaar oud en ik ben nu tweedejaars student Griekse en Latijnse taal en cultuur. Momenteel woon ik op kamers in Groningen, maar daarvoor heb ik mijn hele leven in Nieuwe Pekela, een klein Gronings dorpje, gewoond. Naast mijn studie vind ik het leuk om af te spreken met vrienden, muziek te luisteren en films te kijken. Verder werk ik als huishoudelijke hulp en zit ik in de Toneelcommissie van Boreas, de studievereniging van GLTC, waarmee we een toneelstuk opzetten.

    Waarom GLTC?

    Door een hele enthousiaste docente op de middelbare school en een aantal meeloopdagen was de keuze makkelijk gemaakt! Ik heb eerst getwijfeld of ik wel GLTC kon studeren, aangezien ik op de middelbare school maar 1 jaar Grieks had gehad. Gelukkig is er voor iedereen die alleen in Grieks of alleen in Latijn eindexamen heeft gedaan een schakelcursus, waarin je je achterstand probeert in te halen.

    Mensen denken vaak dat je wanneer je GLTC studeert, alleen in het onderwijs terecht kunt. Het is wel zo dat er een stabiele baangarantie is wanneer je het onderwijs in wil, maar ik weet niet zeker of ik die kant op zal gaan. Gelukkig zijn er nog veel andere mogelijkheden. Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen ook terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek of zelfs in het bedrijfsleven.


    Sluiten
    – Selina Bick
  • Testimonial van Selina Bick

    Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek, maar ook in het bedrijfsleven

    Ik ben Selina Bick, 19 jaar oud en ik ben nu tweedejaars student Griekse en Latijnse taal en cultuur. Momenteel woon ik op kamers in Groningen, maar daarvoor heb ik mijn hele leven in Nieuwe Pekela, een klein Gronings dorpje, gewoond. Naast mijn studie vind ik het leuk om af te spreken met vrienden, muziek te luisteren en films te kijken. Verder werk ik als huishoudelijke hulp en zit ik in de Toneelcommissie van Boreas, de studievereniging van GLTC, waarmee we een toneelstuk opzetten.

    Waarom GLTC?

    Door een hele enthousiaste docente op de middelbare school en een aantal meeloopdagen was de keuze makkelijk gemaakt! Ik heb eerst getwijfeld of ik wel GLTC kon studeren, aangezien ik op de middelbare school maar 1 jaar Grieks had gehad. Gelukkig is er voor iedereen die alleen in Grieks of alleen in Latijn eindexamen heeft gedaan een schakelcursus, waarin je je achterstand probeert in te halen.

    Mensen denken vaak dat je wanneer je GLTC studeert, alleen in het onderwijs terecht kunt. Het is wel zo dat er een stabiele baangarantie is wanneer je het onderwijs in wil, maar ik weet niet zeker of ik die kant op zal gaan. Gelukkig zijn er nog veel andere mogelijkheden. Mensen die GLTC gestudeerd hebben, komen ook terecht in de wetenschap, in musea, in de journalistiek of zelfs in het bedrijfsleven.


    Sluiten
    – Selina Bick
printOok beschikbaar in het: English