Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenArcheologie
Header image Archeologie

Archeologie

Bij archeologie zijn onderwijs en onderzoek zeer nauw met elkaar verbonden. Al meteen vanaf de start van je studie ben je zelf ook bezig met het doen van onderzoek.

Het archeologisch onderzoek is ondergebracht in het gerenommeerde onderzoeksinstituut Groninger Institute of Archaeology en richt zich op:

  • Prehistorische, protohistorische en historische archeologie in Nederland, het Middellandse Zeegebied en het Arctische gebied,
  • Archeobotanisch en archeozoölogisch onderzoek,
  • Materiaalstudies,
  • Landschapsarcheologie.

Het instituut beschikt over eigen moderne laboratoriumfaciliteiten en een eigen 'bottenzolder'.

  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Hou je van geschiedenis én ben je praktisch aangelegd? Dan is Archeologie een erg goede studiekeuze!

    Ik ben Jasper Weinans, een 22 jarige archeologie student. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Friesland, genaamd Langedijke. Na de middelbare school heb ik een jaar de opleiding HBO Docent Geschiedenis gevolgd in Leeuwarden. Na het halen van mijn propedeuse ben ik Archeologie gaan studeren in Groningen. Nu woon ik al 2 jaar in Groningen en nog steeds met veel plezier. Naast het studeren werk ik bij de Gall & Gall en speel gitaar bij een band. Ook ga ik graag de stad in om bijvoorbeeld even te poolen, een filmpje te pakken of gewoon een (speciaal)biertje te drinken één van de oneindig vele kroegjes in Groningen.

    Waarom Archeologie?

    Na mijn jaar HBO wist ik dat ik universiteit wilde doen. In eerste instantie zou ik Geschiedenis gaan studeren. Toevallig kwam ik bij de open dag iemand tegen die Archeologie ging studeren, wat stiekem altijd mijn droom is geweest. Na de ontmoeting ben ik mij gaan oriënteren op Archeologie en bleek het de perfecte studie voor mij te zijn! Het theoretische gedeelte is erg interessant en breed (van de Romeinen tot Neanderthalers). Elk jaar ga je als Archeologie student ook nog eens een maand opgraven (in Nederland en in het buitenland). Deze combinatie van de theorie en praktijk zorgt altijd voor nieuwe uitdagingen tijdens je studie! Als je interesse hebt in geschiedenis, maar toch ook een praktisch persoon bent is Archeologische een erg goede studiekeus!

    Sluiten
  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van

    Wist je dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden?

    Archeologie is een studie waarbij je veel praktisch bezig kunt zijn. In de bachelor doe je een aantal maal mee aan veldwerk. Je leert dan wat er allemaal komt kijken bij een opgraving: sporen interpreteren, inmeten, tekeningen maken, vondsten nummeren, een grondvak uitzeven. Dat is altijd weer spannend: wat vind je?

    Meestal kleine dingen als splinters van een vuursteen, scherven of restmateriaal. Maar één keer heb ik een mooi stuk versierd aardewerk gevonden. Echt grote opgravingen doe je niet vaak. Meestal een kleine boring in de grond of een onderzoek in een proefsleuf, een klein stuk afgegraven land.

    Weinig mensen weten dat archeologie heel divers is. Dat je bijvoorbeeld ook plantensporen kunt onderzoeken, of zaden. Ik vind het ontzettend leuk om buiten te werken en in een team met van alles bezig te zijn. Het is fysiek werk, dat spreekt me ook aan. Er worden bij de studie altijd wel vrijwilligers gezocht voor opgravingen. Soms doe je dat binnen je studie, soms is het extra. Ik ben ook vrijwilliger bij de Stichting Monument en Materiaal. Ik poets vondsten schoon, maak tekeningen van het materiaal en puzzel bijvoorbeeld scherven in elkaar tot een potje.

    Door te onderzoeken kunnen we het leven van mensen reconstrueren en daar meer over vertellen. Publiek informeren vind ik een belangrijk deel van archeologie. Ik geef ook graag cursussen aan kinderen. Ik heb inmiddels goed leren presenteren. Op Spitsbergen hield ik nog een presentatie waar minister Koenders bij was. Dat vind ik nu helemaal niet meer eng.

     

     

    Sluiten
  • Testimonial van Jelke Take

    Studentambassadeur Jelke Take

    Het verleden heeft mij altijd al gefascineerd. Vanaf een vrij jonge leeftijd vond ik het al razend interessant om te lezen over de oude beschavingen van de Grieken en de Romeinen maar ook de jongere Middeleeuwen en de Prehistorie.

    In historische musea hield ik mij uren zoet met het bezichtigen van de museumstukken en de verbeelding van hoe deze duizenden jaren eerder gemaakt en gebruikt zouden zijn. Vanaf ongeveer groep 5 van de lagere school stond het al wel vast; ik wilde archeoloog worden. Archeologie levert ons aan de hand van opgegraven materiaal kennis over het verleden. Het biedt ons een andere inkijk dan geschreven bronnen, en probeert de alledaagsheden maar ook de bijzonderheden van mensen en duizend jaar oude culturen. De vragen die archeologie tackelt zijn eindeloos: Waarom bouwde men hunebedden? Waarom gingen mensen landbouwen in plaats van jagen en verzamelen en wat betekenen die veranderingen voor de ontwikkeling van de maatschappij toen? Wat doet een cultuur veranderen? Archeologie brengt langdurige processen in beeld, en verhaalt over onze ontwikkeling als mens en maatschappij. Ik vind het daarnaast prachtig om op een opgraving te staan, en er is voor mij niets mooiers dan het onthullen van materiaal dat duizenden jaren eerder door andere mensen is gemaakt en voor het laatst is vastgehouden. De studie Archeologie biedt een mooie combinatie van interessante theorie en een enerverende praktijk.

    Lees meer over Jelke Take

    Sluiten
    – Jelke Take
  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Jelke Take

    Studentambassadeur Jelke Take

    Het verleden heeft mij altijd al gefascineerd. Vanaf een vrij jonge leeftijd vond ik het al razend interessant om te lezen over de oude beschavingen van de Grieken en de Romeinen maar ook de jongere Middeleeuwen en de Prehistorie.

    In historische musea hield ik mij uren zoet met het bezichtigen van de museumstukken en de verbeelding van hoe deze duizenden jaren eerder gemaakt en gebruikt zouden zijn. Vanaf ongeveer groep 5 van de lagere school stond het al wel vast; ik wilde archeoloog worden. Archeologie levert ons aan de hand van opgegraven materiaal kennis over het verleden. Het biedt ons een andere inkijk dan geschreven bronnen, en probeert de alledaagsheden maar ook de bijzonderheden van mensen en duizend jaar oude culturen. De vragen die archeologie tackelt zijn eindeloos: Waarom bouwde men hunebedden? Waarom gingen mensen landbouwen in plaats van jagen en verzamelen en wat betekenen die veranderingen voor de ontwikkeling van de maatschappij toen? Wat doet een cultuur veranderen? Archeologie brengt langdurige processen in beeld, en verhaalt over onze ontwikkeling als mens en maatschappij. Ik vind het daarnaast prachtig om op een opgraving te staan, en er is voor mij niets mooiers dan het onthullen van materiaal dat duizenden jaren eerder door andere mensen is gemaakt en voor het laatst is vastgehouden. De studie Archeologie biedt een mooie combinatie van interessante theorie en een enerverende praktijk.

    Lees meer over Jelke Take

    Sluiten
    – Jelke Take
  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
  • Testimonial van Prof. Attema

    Prof. Attema over Crustumerium

    – Prof. Attema
  • Testimonial van

    Tentoonstelling 'Verborgen verhalen' in het Universiteitsmuseum (Groningen)

  • Opleidingsvideo

    Nynke de Boer, student Archeologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Mai Bos

    Studente Mai Bos vertelt over het werken op opgravingssite Crustumerium (Italië)

    – Mai Bos
  • Testimonial van

    Daniël Postma vertelt over het zodenhuisproject

  • Testimonial van

    Student Rick Broekroelofs over 'block lifting' op Crustumerium

  • Testimonial van Jelke Take

    Studentambassadeur Jelke Take

    Het verleden heeft mij altijd al gefascineerd. Vanaf een vrij jonge leeftijd vond ik het al razend interessant om te lezen over de oude beschavingen van de Grieken en de Romeinen maar ook de jongere Middeleeuwen en de Prehistorie.

    In historische musea hield ik mij uren zoet met het bezichtigen van de museumstukken en de verbeelding van hoe deze duizenden jaren eerder gemaakt en gebruikt zouden zijn. Vanaf ongeveer groep 5 van de lagere school stond het al wel vast; ik wilde archeoloog worden. Archeologie levert ons aan de hand van opgegraven materiaal kennis over het verleden. Het biedt ons een andere inkijk dan geschreven bronnen, en probeert de alledaagsheden maar ook de bijzonderheden van mensen en duizend jaar oude culturen. De vragen die archeologie tackelt zijn eindeloos: Waarom bouwde men hunebedden? Waarom gingen mensen landbouwen in plaats van jagen en verzamelen en wat betekenen die veranderingen voor de ontwikkeling van de maatschappij toen? Wat doet een cultuur veranderen? Archeologie brengt langdurige processen in beeld, en verhaalt over onze ontwikkeling als mens en maatschappij. Ik vind het daarnaast prachtig om op een opgraving te staan, en er is voor mij niets mooiers dan het onthullen van materiaal dat duizenden jaren eerder door andere mensen is gemaakt en voor het laatst is vastgehouden. De studie Archeologie biedt een mooie combinatie van interessante theorie en een enerverende praktijk.

    Lees meer over Jelke Take

    Sluiten
    – Jelke Take
  • Testimonial van Philippe Schilling

    Een goede dosis praktijkervaring

    ‘Na een jaar Geschiedenis besloot ik toch om in plaats daarvan Archeologie te gaan studeren. Met name de praktische onderdelen van deze opleiding spraken mij aan en tot nu toe bevalt mijn keuze erg goed. In het eerste semester behandel je vooral de noodzakelijke, met name multidisciplinaire, theoretische aspecten van de Archeologie. In het tweede semester krijg je al snel een goede dosis praktijkervaring mee. Archeologie is een van de kleinere studies aan de RUG en daarmee gaat nauw contact met de docenten gepaard, wat erg fijn is! Groningen is bij uitstek de stad voor een prettige studententijd. Het is een stad waar sfeer en gemoedelijkheid nooit ver weg zijn.’

    Sluiten
    – Philippe Schilling
  • Testimonial van Nynke de Boer

    Heel direct met mensen uit het verleden bezig zijn

    Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in hoe de wereld om mij heen werkt en tot stand gekomen is. Archeologie geeft je tastbaar materiaal uit het verleden, waardoor je heel direct met de mensen van toen bezig bent. Op het moment dat je een object uit de grond haalt, ben jij de eerste die het weer vasthoudt sinds het vele jaren geleden in de grond is beland. Ik heb tot nu toe opgegraven in Nederland maar ook in het buitenland, in Italië.

    Na mijn bachelor wil ik graag de onderzoekmaster doen. Hierin wil ik mij vooral focussen op de biologische archeologie: de studie van zaden en dierlijk en menselijk botmateriaal in een archeologische context. Ook grafgebruiken vind ik heel erg interessant. Vandaar dat ik mijn bachelorscriptie schrijf over urnenvelden in Drenthe, dit zijn crematiegrafvelden uit de late brons- en ijzertijd.

    Ik ben in Groningen gaan studeren vanwege de nadruk die hier ligt op de bio-archeologie. Daarbij is de opleiding hier klein, met een eigen gebouw en studieplekken. Hierdoor leer je gemakkelijk veel mensen kennen.

    Sluiten
    – Nynke de Boer
  • Testimonial van Karen de Vries

    Op een brede manier verleden begrijpen

    Wat de opleiding Archeologie voor mij zo leuk maakte, is de brede manier waarop je het verleden probeert te begrijpen. Soms door in de literatuur te duiken, maar ook door bijvoorbeeld prehistorisch aardewerk te bestuderen.

    Ik heb altijd een interesse gehad in het verre verleden. In eerste instantie koos ik voor de bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur. Tijdens deze studie volgde ik mijn eerste archeologievakken. Deze vakken bevielen zo goed, dat ik besloot een tweede bachelor te doen: Archeologie. Al tijdens mijn bachelor wist ik dat ik verder onderzoek wilde doen. Daarom koos ik voor de Research Master Archaeology. Tijdens mijn master heb ik mij gespecialiseerd in de bronstijd en ijzertijd van Noord-Nederland. Mijn master vormde daarmee de opmaat voor mijn promotieonderzoek: Het ontstaan van dorpen in de ijzertijd in Noord-Nederland.

    Sluiten
    – Karen de Vries
  • Testimonial van Yannick de Raaff

    Jezelf verder ontwikkelen

    Interesse in het verleden heb ik altijd al gehad. Omdat ik behoefte had om dit verleden te ervaren besloot ik mij aan te melden voor een opgraving in Israël. Terwijl ik tussen de basilica's en badhuizen rondliep besloot ik om ook Archeologie te gaan studeren.

    De grote hoeveelheid praktijk - oftewel veldwerk- is voor veel studenten een belangrijke reden om te kiezen voor Archeologie. Zo ook voor mij. Naast de praktische kant is er natuurlijk in het programma ook ruim aandacht voor de minstens net zo interessante theorie achter de Archeologie.

    Naast studeren ben ik ook op andere manieren betrokken bij de opleiding. Zo ben ik actief in zowel de Opleidingscommissie als de Raad van Advies. Daarnaast ben ik voorzitter van de studievereniging van Archeologie: Bachur. Samen met de rest van het bestuur organiseren wij allerlei activiteiten voor de archeologiestudenten zoals museumbezoeken, borrels, workshops vuursteenbewerking en een jaarlijkse excursie naar het buitenland. Hierdoor leer je niet alleen gemakkelijk nieuwe mensen kennen, maar ook jezelf te ontwikkelen.’

    Sluiten
    – Yannick de Raaff
printOok beschikbaar in het: English