Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Belcampagne van start voor iGEM-team synthetische biologie

02 september 2016

Vanaf 5 tot en met 22 september gaat het Ubbo Emmius Fonds van de universiteit bellen met alumni van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) om fondsen te werven voor het iGEM-team van de universiteit. Dit team van bèta-studenten wil meedoen aan de iGEM-competitie, een internationale jaarlijkse wedstrijd waar 300 studententeams van over de hele wereld strijden om het beste ontwerp en ‘machine’ in de synthetische biologie. In 2012 is het team van Groningen wereldkampioen geworden met een biologisch detectiesysteem om de versheid van vlees te controleren.

In het RUG-team zitten studenten van verschillende opleidingen zoals Molecular Biology, Artificial Intelligence, Chemistry, Physics, en Biomedical Sciences.

Data opslaan in DNA
Het iGEM-team van de RUG heeft een methode voor bio-encryptie bedacht. Ze willen het DNA van bacteriën gebruiken als opslagmedium voor data en de bacteriën bovendien inzetten als encryptiemethode. Bio-encryptie wordt meer en meer gezien als een toekomstige manier om veilig en compact miljoenen gigabytes aan data op te slaan en uit te wisselen. De iGEM-competitie waar ze heen willen, vindt van 27 t/m 31 oktober plaats bij MIT, in Boston.

Kosten materialen, lab, prototype...
De deelname aan de iGEM-competitie kost het team veel geld, waaronder kosten van het laboratorium, de materialen, het bouwen van een prototype en deelname aan de wedstrijd. De faculteit steunt het iGEM team, maar dat is niet voldoende om alle kosten te dekken. Daarom gaat de alumnidesk van het Ubbo Emmius Fonds van de RUG van 5 t/m 22 september alumni van Faculty of Science and Engineering bellen om geld te werven voor het iGEM/team.

Meer informatie
-
Op de crowdfundingsite www.rugsteunt.nl vindt u meer informatie over het iGEM-project en kunt u de voortgang van de belcampagne volgen.
- Ubbo Emmius Fonds: www.ubboemmiusfonds.nl