Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Wat kun jij doen?

Duurzame studentenorganisatie

Ga direct naar Green Labels

Green Subsidies

Wil jij de organisatie van jouw vereniging verduurzamen? De Green Office kan je helpen! De Duurzaamheidssubsidies aangeboden door de Green Office bieden financiële steun aan verenigingen om impactvolle duurzaamheidsinitiatieven te implementeren. Verenigingen die in aanmerking komen voor het CUOS Profileringsfonds kunnen tot €1000 aan financiering aanvragen, verdeeld over maximaal 2 aanvragen. Het is ook mogelijk om gezamenlijk met andere verenigingen aan te vragen.

Vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op via Discord of per e-mail via greenoffice rug.nl.

Aanvraag deadline: 26 januari 2024, 23:59 CET

Wat is er nieuw dit jaar?

• Veranderingen in deelname vereisten: Geen noodzaak meer om deelname vooraf aan te geven.

• Deelname aan het Green Label Programma vereist: Verenigingen die Green Subsidies aanvragen, moeten moeten ook meedoen aan het Green Label Programma

• Impact rapportage: Na implementatie van de initiatieven moeten verenigingen een kort verslag indienen waarin de impact en effectiviteit worden beschreven.

Komt mijn vereniging in aanmerking?

Om in aanmerking te komen voor een Green Office subsidie, moet je vereniging erkend zijn op de Profileringsfonds-lijst van het Centraal Uitvoeringsorgaan voor Studentenorganisaties (CUOS).

Waarvoor kan ik subsidie krijgen?

De Green Subsidies zijn bedoeld om concrete initiatieven financieel te ondersteunen die positieve en impactvolle veranderingen teweegbrengen bij  verenigingen. Aanvragen worden individueel beoordeeld en initiatieven kunnen van verschillende aard zijn, dus er is geen vaste lijst waarvoor je subsidie kunt aanvragen.

De algemene richtlijnen zijn als volgt:

• Het initiatief moet concreet, goed te plannen en uitvoerbaar zijn.

• Het initiatief moet positieve veranderingen teweegbrengen in de duurzaamheid van je vereniging.

• Het initiatief moet een grote impact hebben en veel van je leden bereiken.

• Het initiatief moet bij voorkeur bijdragen aan blijvende verandering en mag geen andere subsidie nodig hebben om te blijven bestaan.

Hoe worden de aanvragen beoordeeld?

Aanvragen worden individueel beoordeeld door het Groene Kantoor. Beslissingen worden genomen op basis van:

• Geprojecteerde duurzaamheidsimpact

• Uitvoerbaarheid en kwaliteit van het plan

• Compatibiliteit met het beleid van de universiteit.

• Green Subsidies deadlines

• Aanvragen mogelijk vanaf 13 november 2023

• Aanvraag Deadline: 26 januari 2024 om 23:59 CET

• Beslissingen bekendgemaakt: vóór 16 februari 2024

Hoe dien ik een aanvraag in?

Het aanvragen van Groene Subsidies is eenvoudig:

• Bekijk het programmaoverzicht hierboven.

• Vul het Subsidieaanvraag PDF-formulier in (download het hier) met een webbrowser (Firefox, Chrome...).

• Dien je ingevulde formulier in via de onderstaande knop vóór 26 januari 2023, 23:59 CET.

FAQ

Aanvullende vragen kunnen worden gesteld via de Discord Server of via greenoffice rug.nl.

Q: Wat als ons evenement budget verandert na het aanvragen?
A: Neem contact op met het Green Office om je aanvraag aan te passen. De financiering kan eventueel worden aangepast als de omvang verandert.

Q: Wie is eigenaar van materialen die zijn gekocht met subsidiegeld?
A: Gekochte items zijn eigendom van de vereniging zelf.

Q: Wat zijn enkele voorbeelden van initiatieven?
A: Hier zijn enkele voorbeelden van eerder gefinancierde initiatieven:

• Overstappen op energiezuinige verlichting, apparaten, enz.

• Wegwerpartikelen vervangen door herbruikbare items.

• Workshops/evenementen gericht op duurzaamheid.

• Evenementen duurzamer maken.

• De milieubelasting van de werking van je vereniging verminderen.

• Leden verbinden met sociale organisaties zoals Humanitas of de voedselbank.

Q: Wanneer ontvang ik de subsidie?
A: Verenigingen waarvan de aanvragen zijn goedgekeurd, moeten in eerste instantie hun initiatief zelf financieren. Na de implementatie van het initiatief moet een kort verslag over de impact van het initiatief naar het Green Office worden gestuurd. Verenigingen moeten deelnemen aan het Green Labels-programma, waarna de beslissingsbrief voor Green Subsidies, bon(nen) en relevante bewijzen naar het Financial Shared Service Centre (FSSC) kunnen worden gestuurd om de subsidie te ontvangen. Volledige details worden verstrekt na goedkeuring.

Q: Kan ik hetzelfde initiatief aanvragen samen met een andere vereniging?
A: Het is mogelijk om gezamenlijk met andere verenigingen aan te vragen. In dat geval telt de gezamenlijke aanvraag voor elke deelnemer mee voor het maximum van twee initiatieven en €1000 aan maximale financiering.

Green Labels

Verhoog het duurzaamheidsniveau van jouw organisatie door mee te doen aan onze Green Labels. De labels zijn beschikbaar in Brons, Zilver of Goud en bieden een transparante manier om duurzaamheidsinspanningen van jouw vereniging te meten. Niet alleen kun je trots je label fysiek en op je website tonen, maar je kunt ook competitie aangaan met andere verenigingen om hogere duurzaamheidsdoelen te behalen.

Vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op via Discord of per e-mail op greenoffice rug.nl.

Meer informatie voor de labels van 2023/2024 volgt

Laatst gewijzigd:18 maart 2024 13:19