Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid

European Green Office Summit Gent (EUGOS 2018)

Afgelopen november was het jaarlijks samenkomen van alle Green Office kantoren uit de EU, ja je leest het goed! Het Green Office principe is internationaal, onze geschiedenis in Groningen gaat terug naar het oprichtingsjaar 2014. Vanaf dat moment kwamen er steeds meer kantoren bij, verspreid over andere universiteiten in Nederland. Dit jaar was de European Green Office Summit georganiseerd door de Green Office van de Universiteit Gent. We kwamen hier samen met 23 verschillende kantoren uit 8 landen.

Met het Green Office Groningen studententeam naar Gent, uiteraard met de trein! Aangekomen in Gent stond er een mooi programma klaar in een geweldige stad.

Op donderdagavond, was er de traditionele fair waarbij elke Green Office verschillende projecten presenteerde. Wij kregen veel vragen over ons Ambassadeursprogramma, de summerschool en ons promotiemateriaal. Anderzijds hebben wij weer veel ideeën opgedaan voor nieuwe projecten, zo was er een Green Office die alle verschillende bomen op de campus in kaart hadden gebracht. Terwijl een andere Green Office leuke acties omtrent afval had opgezet.

Vrijdag en zaterdag stonden in het teken van verschillende workshops. Hieronder een overzicht.

Vrijdag:

• Sustainable Development Goals: hoe incorporeer je de sociaal-economische doelstellingen in je Green Office? Hierin bespraken we wat de rol van de Green Offices en van de universiteit zou moeten zijn en hoe dit in de praktijk uitpakt bij de verschillende Offices.
  • Mobility: Hoe kan je duurzame mobiliteit stimuleren? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers van de universiteit minder vliegen en meer met de trein reizen.
  • Circulaire Economie: Deze workshop gaf een overzicht wat circulaire economie inhoudt. Hoe kan je dit als Green Office implementeren? Wij hielden ons bezig met voedsel en hebben gebrainstormd hoe we zo duurzaam mogelijk voedsel op de universiteit kunnen krijgen.
  • Education for sustainable development: Wat kan een Green Office doen om onderwijs voor duurzame ontwikkeling te stimuleren?

Zaterdag:

• Coaching volunteers focuste op hoe een Green Office vrijwilligers kan vinden, hoe ze deze kunnen ondersteunen, enthousiasmeren, motiveren en hun eigenaarschap over hun projecten kan geven.
  • Reusable cups: deze workshop werd gegeven door de Green Ofice van de TU Eindhoven. Zij presenteerden hun best practices om het plastic afval tijdens festival, studentenfeesten terug te dringen door middel van het gebruik van herbruikbare bekers.
  • Intrapreneurship ging over hoe je de ingewikkelde structuur universiteit kan veranderen/beïnvloeden door middel van projecten. Hierbij is het van belang om te kijken naar wat de wensen zijn van de mensen waarvoor je het project uitdraagt.
  • Transitioning: een case van Gent. In deze masterclass werd gesproken over de Universiteit van Gent en hoe zij hun transitie tot een duurzame universiteit bereikt hebben. Hierbij werd ons geleerd hoe we zoveel mogelijk belanghebbenden bij deze transitie betrekken, zeker als ze niks met duurzaamheid hebben.

Gloria: "Ik vond de sessie over sociale duurzaamheid heel erg leuk. Hierbij keken we wat de rol van de universiteit binnen de duurzaamheid is en kwamen we tot de conclusie dat instituten zoals de RUG meer moeten inzetten op goede communicatie hierover."
Svea: "De projectmanagement workshop vond ik persoonlijk het leukst. De uitdagingen die wij als Green Offices tegen komen werden uitgebreid behandeld. Ook kregen we meer inzicht in de aanpak van deze problemen die ons gaan helpen in het vinden van oplossingen."
Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:39