Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsWie zijn wij?Green Office Groningen
Header image Sustainability at the UG

Retesnel op je werk

Date:26 September 2018
Author:Jeroen de Lezenne Coulander
Jeroen de Lezenne Coulander, communicatieadviseur VGI
Jeroen de Lezenne Coulander, communicatieadviseur VGI

Vet vooruitzicht! Deze week (het is medio augustus) mag ik de Stromer / Speed Pedelec van de RUG een midweekje testen. Je weet wel, zo’n fiets die 45km per uur kan, inclusief een mooie robuuste helm voor de bestuurder. Ook gaaf detail: rode remverlichting bij het remmen.

Monsterlijke fiets
Om 12.00 uur stond ik aan het Damsterdiep op de stoep bij Egbert Egberts, de Groningse specialist in dit soort supersnelle elektrische fietsen. Na 10 minuten stond ik weer buiten met dit potentiële monster in mijn handen. Wat doe je dan als eerste? Natuurlijk de stad ontvluchten, de ruimte opzoeken! Dit speeltje moest eens serieus worden getest.


Het fenomeen windruis
Via de Sontweg (met trapondersteuning stelt dat Sontbruggetje echt niks voor!) en de Driebondsweg door naar Eemskanaal Zuidzijde. Met een klapperend jasje en razende wind langs mijn oren laat ik de stad in rap tempo achter me. Nu voel ik pas echt de power van deze snelle fiets. Heerlijk doorscheuren zonder iemand tegen te komen. Met een speels gemak fiets je 45 km per uur.


Fietsen tussen auto’s: niet fijn!
Terug naar de binnenstad probeer ik wat beter te letten op de verkeersbordjes. Fietsend over de Sontweg, zie ik dat ik daar eigenlijk niet op het fietspad mag. Dus hopla de autoweg op. Vervolgens sta je ineens als ‘fietser’ tussen de auto’s op het grote kruispunt Sontweg / Europaweg. Ik voelde me kwetsbaar in het verkeer, op zo’n weg met al die auto’s. ‘Hey! Hier mogen geen fietsers!’ wordt me dan ook toegeroepen vanuit de auto naast me. Kennelijk vinden automobilisten het ook vreemd.


‘Sorry, ik kan niet 5 km harder’
De fiets staat afgesteld op een snelheid van max. 45 km per uur (in praktijk zelfs iets minder vermoed ik). Dit is helaas niet snel genoeg voor automobilisten. Je komt tenminste 5 km per uur tekort. ‘Sorry ongeduldige automobilisten achter mij: ik kan helaas niet harder.’
Het voelt trouwens ook vreemd om op hoge snelheid in het verkeer je hand uit te steken wanneer je van richting wilt wijzigen. Liever heb je op hogere snelheid twee handen aan het stuur en kun je met een richtingaanwijzer aangeven je routewijziging communiceren.


Waar mag je langs?
Buiten de stad is het een fantastische fiets. Lekker snel. Maar in de stad is het een frustrerend vervoersmiddel als je al jaren in de stad Groningen fietst. Bij bijna alle fietsroutes die je jezelf hebt aangeleerd zitten wel plekken waar je niet langs mag. Het Jaagpad langs het Reitdiep om naar Zernike te fietsen. No way! Via het mooie, brede fietspad door Selwerd dan? Mooi niet! Je moet dus via de Zonnelaan. Langs de verkeerslichten. Niks slimme route.

Kinderen wegbrengen
Je kind naar school of de opvang brengen - voordat je hard doorfietst naar je werk - is ook lastig. Ten eerste mogen er geen kinderzitjes op worden gemonteerd. Dus dat stukje naar de opvang / school moet je dan met een ander vervoersmiddel doen. Ten tweede, als je kind zelf kan fietsen, dan mag je niet op het fietspad, maar moet je zelf op de autoweg. Dat werkt niet.

Nog één dingetje dan…
Handig dat je de accu wel uit de fiets kunt halen om bij te laden (duurt overigens best lang!), maar vreemd dat je vervolgens het accuklepje niet meer dicht kunt doen. Daarvoor heeft de sluiting de accu zelf nodig. Een fiets met een open accuklep achterlaten in een open stalling lijkt me kwetsbaar. Ook weet ik niet hoe bevorderlijk regenwater in de accu is, maar ik heb wel een vermoeden.


Oproep aan de Geodienst
Er zijn nog geen handige routeplanners voor bromfietsen en speed pedelecs (althans ik heb ze niet gevonden). Misschien een mooie taak voor de vindingrijke mensen van de Geodienst van de RUG:
a) ontwikkel een handige routeplanner voor bromfietsen / speed pedelecs voor de stad Groningen tot zo’n 30 km daarbuiten.
b) stel een overzichtskaart samen voor de gemeente Groningen waarop knelpunten te zien zijn zoals bij Sontweg / Europaweg / Griffeweg (waar je alleen de eerste dertig meter op het fietspad mag), of het bruggetje over het Reitdiep bij het Donghornsterpad waarbij speed pedelecs onnodig worden gepest: fietspad op, fietspad af.
En waarom moeten speed pedelecs op de weg? Voer alsjeblieft een maximum snelheid (25 of 30 km) in op stedelijke fietspaden. Zou de gemeente dat zelf kunnen invoeren? Want ook al mogen scooters/bromfietsen/speed pedelecs het fietspad delen met fietsers, ze blijven op hoge snelheid een flink gevaar. Om maar te zwijgen over de herrie en stank van scooters met blauwe kentekens die kennelijk wel overal mogen rijden.


Conclusie: gebruik je gezonde verstand
Houd rekening met elkaar en pas je snelheid aan wanneer dat nodig is, zodat je te gast kunt zijn op het fietspad. Dan is zo’n speed pedelec – zelfs in de stad - een mooie aanwinst.


Bedankt voor deze ervaring om de fiets te leren kennen!
Jeroen de Lezenne Coulander