Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Beleid

Mobiliteit

Een van de doelen in onze Roadmap duurzaamheid is het bevorderen van duurzame mobiliteit: meer medewerkers met de trein en op de fiets! Daarnaast staan in Groningen de komende jaren ingrijpende en langdurige wegwerkzaamheden gepland aan zowel de wegen als het spoor, waaronder ook de zuidelijke ringweg. Daarom raden we onze medewerkers actief aan om op de fiets of met het OV te komen.

RUG bereikbaar

In samenwerking met Groningen Bereikbaar neemt de RUG maatregelen om de stad en de universiteit zo goed mogelijk bereikbaar te houden. De RUG stimuleert haar medewerkers om zoveel mogelijk met de fiets, e-bike en/of het OV te reizen en de auto te laten staan. Meer informatie over de wegwerkzaamheden is te vinden op Werkzaamheden Ring Zuid en Slimme kaart, actuele informatie.

Voor medewerkers hebben we een speciale pagina met alle opties op het gebied van mobiliteit, van een fietsregelingen tot het gratis uitproberen van een OV-kaart. Recent hebben we hier een aantal voorzieningen aan toe kunnen voegen. Zo kunnen medewerkers in 2022 gebruik maken van korting op een daluren abonnement voor het OV en zijn er elektrische deelfietsen geplaatst bij RUG-gebouwen en P+R locaties.

Zakelijk reisbeleid

Medewerkers van de RUG maken elk jaar veel kilometers met het vliegtuig. Om de CO2 uitstoot hiervan te verminderen en om medewerkers aan te sporen om duurzame keuzes te maken, heeft de RUG duurzaam zakelijk reisbeleid. Voor alle bestemmingen die per trein binnen 9 uur te bereiken zijn en/of dichterbij liggen dan 800 km mag in principe alleen nog met de trein gereisd worden. Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor medewerkers heeft de Green Office een kaart en een beslisboom gemaakt. Deze zijn te bekijken via de onderstaande link.

Mobiliteit is een thema dat niet alleen gaat over medewerkers. Op dit moment wordt er bijvoorbeeld ook onderzocht hoe verschillende universiteiten omgaan met de reisbewegingen van Erasmus-studenten en hoe duurzaam gedrag hierin gestimuleerd kan worden. Op basis daarvan kan de RUG besluiten hier nieuw beleid over te maken.

Ambities Roadmap Duurzaamheid

➔ Werknemers stimuleren slimme en duurzame keuzes te maken in het woon-werkverkeer

➔ Van 16% CO2 uitstoot t.g.v. vliegreizen in 2019 naar 10% in 2026 (30% reductie)

➔ 100% CO2 compensatie van alle vliegreizen in 2026

➔ Streven naar fossielvrije logistiek in 2023 vooruitlopend op beleid Gemeente Groningen: emissievrije logistiek in 2025. Dit voorgenomen gemeentelijk beleid uitbreiden van binnenstad naar alle locaties van de RUG

Beleid en resultaten | 2020

In 2020 is het mobiliteitsplan voor woon-werkverkeer van medewerkers afgerond. De doelstellingen zijn het fiets- en OVgebruik stimuleren, het autogebruik demotiveren en het hybride werken bevorderen. De pandemie heeft het proces van online werken, vergaderen en colleges versneld. De RUG heeft in 2020/2021 onder meer een laptop-, beeldscherm- en bureaustoelregeling opgesteld om de thuiswerkplek te verbeteren.

Een andere doelstelling is het terugdringen van de CO2-uitstoot. In december 2019 is in de regio Groningen-Drenthe en de stad Groningen begonnen met het inzetten van elektrische bussen. Sinds april 2020 rijden in de stad Groningen bijna alle bussen elektrisch en rijdt het overige deel van de bussen in de stad en de regio op biologische diesel (HVO). Hiermee wordt in het woon -werkverkeer voor medewerkers en studenten meer dan 90% CO2-uitstoot bespaard. Afgelopen jaar waren er geen acties om het gebruik van de fiets te stimuleren, omdat het coronabeleid gericht was op het zoveel mogelijk thuiswerken.

Samen met andere onderwijsinstellingen heeft de RUG zich gecommitteerd aan specifieke coronamaatregelen voor mobiliteit, waaronder het succesvolle Gronings Rooster. Door de aanvangstijden van colleges te spreiden nam de druk in het OV af, zodat veiliger gereisd kon worden. Medewerkers werd verzocht zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. De komende jaren wordt vooral ingezet op fietsstimulering en het autoluw, veilig en toekomstig emissievrij maken van de Zernike Campus.

Laatst gewijzigd:16 juni 2023 11:56