Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Lodewijk Sandkuijl-leerstoel voor prof. dr. Cisca Wijmenga (2017)

Cisca Wijmenga, hoogleraar humane genetica in het UMCG, is benoemd op de Lodewijk Sandkuijl-leerstoel. Een eer die haar als ‘onderzoeker van grote verdienste’ toekomt, zo zegt het college van bestuur van de RUG die haar de leerstoel heeft toegekend. Met de leerstoel eert Wijmenga op haar beurt haar overleden vriend en collega Lodewijk Sandkuijl, een van de grondleggers van haar vakgebied.

Lodewijk Sandkuijl

Lodewijk Sandkuijl was een pionier in de genetica en overleed in 2002. In de jaren die zijn verstreken sinds zijn dood heeft het vakgebied waar hij mede de basis voor legde een enorme vlucht genomen. Sandkuijl volgde een studie geneeskunde maar werd nooit arts; in plaats daarvan verdiepte hij zich in de statistiek en werd hij statistisch geneticus in de tijd dat het vak in de kinderschoenen stond. Sandkuijl schreef mee aan een baanbrekende publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift the Lancet in 1985, over het eerste diagnostische onderzoek ooit naar erfelijke afwijkingen bij een nog ongeboren kind.

Rond diezelfde tijd volgde de student biologie Cisca Wijmenga een college over genetica. Ze werd er direct door gegrepen. 'Dat was zó waanzinnig interessant. Ik weet nog precies hoe erg ik geraakt was door dit concept'. Ze begon na haar studie aan een promotieonderzoek in Leiden naar de genetische oorzaken van de zeldzame spierziekte FSHD (facioscapulohumerale dystrofie). Zo leerde ze Lodewijk Sandkuijl kennen.

Cisca Wijmenga

Cisca Wijmenga (1964) is sinds 2007 werkzaam aan de Faculteit Medische Wetenschappen / UMCG, als hoogleraar Humane Genetica en, van 2007 tot 2017, hoofd van de afdeling genetica. Tijdens de eerste jaren van haar carrière ontwikkelde zij een fascinatie voor de grote hoeveelheid informatie die in het DNA ligt opgeslagen. Zij werkte onder meer als post doc in het laboratorium van de Amerikaanse geneticus Francis Collins, die op dat moment leiding gaf aan het Human Genome Project, het consortium dat het eerste menselijk genoom heeft afgelezen. Wijmenga is lid van verschillende genootschappen, waaronder de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen en de Fryske Akademy.

De vernoemde leerstoel noemt ze 'een prachtige manier om iemand die zo belangrijk is geweest te eren'. 'Belangrijk voor mij, maar vooral belangrijk voor het vakgebied. Met deze leerstoel hoop ik zijn gedachtengoed te behouden'.

Laatst gewijzigd:15 maart 2021 16:20