Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Duisenbergleerstoel voor prof. F. Smets (2009-2018)

Prof. F. Smets

Prof. Frank Smets is als hoogleraar honorair benoemd op de nieuwe Duisenbergleerstoel aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Smets is directeur onderzoek bij de Europese Centrale Bank (ECB) in Frankfurt en visiting professor in Gent. De nieuwe leerstoel is ingesteld om Wim Duisenberg, oud-minister van Financiën en oud-president van zowel de Europese Centrale Bank als De Nederlandsche Bank, te herdenken. Duisenberg studeerde in 1961 cum laude af in de economie aan de Groningse faculteit.

Met het instellen van de Duisenberg-leerstoel benadrukt de Faculteit bovendien het belang dat zij hecht aan de vakgebieden macro- en monetaire economie. Professor Frank Smets wordt voor vijf jaar benoemd op deze leerstoel en hield zijn oratie op 16 maart 2009.

Europese top

De Rector Magnificus Prof. Elmer Sterken, bevestigt dat de faculteit blij is met de benoeming van professor Smets: 'Frank Smets is een top onderzoeker op het gebied van macro-economie. Macro-economie omvat monetaire economie, die analyseert. Bijvoorbeeld, de interacties tussen de financiële en de reële economie en het beleid van de centrale banken. Smets zorgde voor een grote bijdrage aan de ontwikkeling van kennis op dit gebied en kan hiermee Groningen op weg naar de top helpen.' Smets brengt een paar keer per jaar een bezoek aan Groningen om op te treden als gastspreker en geeft tevens cursussen voor promovendi.

Smets

Frank R. Smets (België, 1964) studeerde in Gent en promoveerde aan Yale University in 1993. Daarna werd hij docent aan de universiteit van Basel en onderzoeker bij de Bank for International Settlements in Zwitserland. Smets is sinds 1998 verbonden aan de ECB, sinds 2005 als Deputy Director General van het Directorate General Research. Hij is hoofd van de onderzoeksafdeling (met 56 medewerkers, waarvan 40 onderzoekers) die beleidsondersteunend economisch onderzoek verricht. Sinds 2000 is Smets bovendien visiting professor in monetaire economie aan de Universiteit van Gent.

Duisenbergleerstoel

Wim Duisenberg (1935-2005) wordt door politici en financieel experts uit het verleden en het heden geroemd om zijn staat van dienst. Hij wordt gezien als de drijvende factor bij het tot stand komen van de Europese monetaire unie en de invoering van de gemeenschappelijke Europese munteenheid. De Faculteit Economie en Bedrijfskunde eert en gedenkt Duisenberg met de instelling van de leerstoel. Elmer Sterken: 'Wim Duisenberg is waarschijnlijk de beroemdste alumnus van onze faculteit. Het is mooi dat zijn naam voortleeft in deze leerstoel. Het is nog mooier dat deze leerstoel Groningen in verbinding brengt met Europa in het algemeen en de door Duisenberg geliefde ECB in het bijzonder.'

Laatst gewijzigd:20 augustus 2021 10:07