Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds Jaarverslagen en beheerde fondsen Beheerde fondsen Stichting WETEX Toegekende subsidies

Subsidie 2012

Rekenfysica

Stavenga, prof.dr. D.G ., Iridescentie – in de natuur, kunsten, wetenschap en techniek. Een tentoonstelling in het Universiteitsmuseum, € 8.000

Iridescentie is het fysische fenomeen waarbij de kleur van een voorwerp afhangt van de belichtings- of obeservatierichting, zoals dat het geval is bij de vleugels van weerschijnvlinders, zeepvliezen en de veren van pauwen en paradijsvogels.

In het afgelopen decennium is het onderzoek naar de optica van deze fotonische structuren in een stroomversnelling geraakt, in het bijzonder door de grote interesse in technische toepassingen.

Kunstenares Franziska Schenk, docent aan de kunstacademie in Birmingham heeft speciale methoden ontwikkeld voor het toepassen van iridescentie in haar schilderijen.

Zo ontstond het idee om in het universiteitsmuseum een expesitie te organiseren met als thema ‘Iridescentie’.

Laatst gewijzigd:15 maart 2022 11:03