Over ons Organisatie Wet- en regelgeving Integriteit

Zero Tolerance verklaring over ongewenst gedrag

De Rijksuniversiteit Groningen zet zich in voor een studie- en werkomgeving waar studenten en medewerkers met waardigheid en respect worden behandeld. Sinds 1614 heeft de RUG zich ontwikkeld tot een zeer diverse gemeenschap van ongeveer 6.000 medewerkers en 31.000 studenten van alle leeftijden en oriëntatie en uit meer dan 120 verschillende landen. De RUG beschouwt diversiteit als een belangrijk aspect van academisch succes. De RUG is ervan overtuigd dat bijzonder goed onderwijs en onderzoek alleen kunnen plaatsvinden in een open academische gemeenschap met veel verschillende talenten.

Onze verschillen zijn onvermijdelijk, maar ze maken ons ook sterker. In onze gemeenschap bespreken we onderwerpen die verband houden met hoger onderwijs en academisch onderzoek, en debatteren we hierover. Dit doen we met respect voor elkaar. Geen enkele vorm van pesten en/of intimidatie wordt getolereerd. We willen ervoor zorgen dat onze gemeenschap, op al onze locaties, vrij is van vooroordelen, discriminatie, intimidatie en pesten.

We passen een zero tolerance benadering toe op alle vormen van gedrag van medewerkers en studenten waarmee de waardigheid van anderen in het geding komt. Zero tolerance betekent dat we pesten, intimidatie of uitingen van haat van welke aard dan ook nooit zullen tolereren, vergoelijken of negeren. We erkennen dat dit gedrag op vele manieren kan worden geuit, bijvoorbeeld face-to-face of online, subtiel, heimelijk of in de vorm van openlijk machtsmisbruik.

Alle medewerkers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen delen de collectieve verantwoordelijkheid om een cultuur van waardigheid en respect te bewerkstelligen, iedereen eerlijk te behandelen, met beleefdheid en aandacht, en om ongepast gedrag aan te vechten wanneer dat veilig is. Met name begeleiders, leidinggevenden en hoogleraren zijn verantwoordelijk voor het geven van het goede voorbeeld door ongepaste culturen en gedragingen te identificeren en onmiddellijk actie te ondernemen om deze te stoppen of te voorkomen.

Elke beschuldiging van intimidatie, haatuitingen of pesten zal serieus worden genomen, ongeacht de senioriteit van de betrokkenen. Wie zich onaanvaardbaar heeft gedragen, kan disciplinaire maatregelen krijgen opgelegd. We hebben richtlijnen, beleid en procedures om alle studenten en medewerkers te steunen die het slachtoffer zijn van intimidatie, pesten of haatuitingen.

Kijk op My University of de Student Portal voor meer informatie over hoe je een incident kunt melden of om steun kunt vragen.

Laatst gewijzigd:14 april 2023 14:13