Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universiteitsraad Personeelsfractie voor de wetenschap

Mathieu Paapst

Universitair docent, FR

Ik ben sinds 2008 werkzaam als universitair docent Recht en ICT. Mijn multidisciplinaire achtergrond en inlevingsvermogen wil ik graag gebruiken om kleine faculteiten en onderzoeksgebieden te vertegenwoordigen. Door mijn (veel te hoge) onderwijsbelasting van ruim 80% weet ik inmiddels uit de eerste hand wat de onwenselijke gevolgen kunnen zijn van bezuinigingen op kleine faculteiten en onderzoeksgebieden.
Ik wil mij de komende jaren inzetten voor een stabiel financieel en bestuurlijk beleid waarbinnen ik de volgende standpunten wil verdedigen:

• Faciliteer medewerkers in het plaats- en tijdonafhankelijke werken.
  • Medewerkers hebben behoefte aan een plaats voor overleg met collega's. Cre√´er daarom teamruimtes.
  • Ruimte en medezeggenschap voor kleine onderzoeks¬≠¬≠gebieden en kleine faculteiten.
  • Niet de rendementen, maar academische vorming moet het Unique Selling Point zijn van onze universiteit.
  • De student-staf ratio moet verbeteren zodat wetenschappers weer tijd krijgen voor het doen van onderzoek en onderzoeksaanvragen, en voor het begeleiden van promovendi.
  • Auteursrechten blijven bij de onderzoeker, ook nadat de CAO straks in andere zin is aangepast, en beoogd deze rechten af te nemen. Wel krijgt Open Access publiceren een onomkeerbare stimulans.

Laatst gewijzigd:15 februari 2024 10:28