Over ons Actueel Voor de pers

Wijmenga, prof. dr. Cisca

Cisca Wijmenga (Foto: NWO/Ivar Pel)

Prof.dr. Cisca Wijmenga is sinds 2007 hoogleraar Humane Genetica aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd van de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Met haar onderzoek probeert ze inzicht te krijgen in de genen die een rol spelen bij het ontstaan van chronische ziekten. Haar onderzoeksgroep richt zich daarbij met name op de genetica van ontstekingsgerelateerde aandoeningen, zoals coeliakie (gluten allergie) en inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn, ulceratieve colitis), maar ook chronische ziekten als diabetes en reuma. Onder haar leiding zijn meerdere genen gevonden die een rol spelen bij het ontstaan van dergelijke immuun-gerelateerde aandoeningen. Deze kennis leidt tot nieuwe inzichten in het ziekte proces en kan mogelijk leiden tot nieuwe behandelingen voor patiënten.

Sinds 2012 is Wijmenga lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Leden van de KNAW zijn allen vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines en worden gekozen op grond van voordrachten van binnen en buiten de Akademie. In het hetzelfde jaar ontving ze een prestigieuze ERC Advanced Grant voor haar onderzoek naar gluten en glutenallergie. BBMRI-NL2.0, het samenwerkingsverband tussen biobanken in Nederland waarvan Wijmenga directeur is, ontving in 2014 9,8 miljoen euro van NWO. In 2015 is aan Wijmenga de prestigieuze Spinozapremie toegekend, ook wel de 'Nederlandse Nobelprijs' genoemd. In 2017 werd een Zwaartekrachtsubsidie toegekend voor onderzoek naar ‘organen op een chip’ waarvan Wijmenga een van de trekkers is. Door middel van een ‘darm-op-een-chip’ kan ze niet alleen diepgaander onderzoek naar coeliakie doen, maar ook de rol van darmbacteriën in ziekte en gezondheid bestuderen.

Het werk van Wijmenga heeft ook veel betekenis voor de klinische praktijk. Zij is bijna tien jaar afdelingshoofd Genetica geweest en heeft in die tijd het klinisch en wetenschappelijk genetisch werk volledig geïntegreerd. Mede door haar inzet is de doorlooptijd van klinisch genetische bepalingen sterk ingekort waardoor in toenemende mate het klinisch genetische beeld vroeg in de diagnostiek kan worden toegepast. Daarnaast ontplooide ze met haar team veel initiatieven ter popularisering van de genetica, de epidemiologie en het life science onderzoek in bredere zin.

Van 2019 - 2023 was Wijmenga rector magnificus van de RUG. Ze was de eerste vrouwelijke rector in het 405-jarige bestaan van de universiteit.

Meer video's

Eerder in het nieuws

Artikel voor NOS

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 09:55