Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Cisca Wijmenga gekozen tot lid KNAW

09 mei 2012

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft Cisca Wijmenga, hoogleraar Humane Genetica, gekozen tot lid. Jaarlijks kiest de KNAW maximaal 16 nieuwe leden. Dit jaar zijn er 14 nieuwe leden gekozen, die op 10 september 2012 geïnstalleerd worden in het Trippenhuis van de KNAW.

Prof. dr. Cisca Wijmenga is sinds 2007 hoogleraar Humane Genetica aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd van de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Met haar onderzoek probeert ze inzicht te krijgen in de genen die een rol spelen bij het ontstaan van chronische ziekten. Haar onderzoeksgroep richt zich daarbij met name op de genetica van ontstekingsgerelateerde aandoeningen, zoals coeliakie (gluten allergie) en inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn, ulceratieve colitis), maar ook chronische ziekten als diabetes en reuma. Onder haar leiding zijn meerdere genen gevonden die een rol spelen bij het ontstaan van dergelijke immuun-gerelateerde aandoeningen. Deze kennis leidt tot nieuwe inzichten in het ziekte proces en kan mogelijk leiden tot nieuwe behandelingen voor patiënten.

Lidmaatschap KNAW

Leden van de KNAW zijn allen vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines en worden gekozen op grond van voordrachten van binnen en buiten de Akademie. Een lidmaatschap is voor het leven. De KNAW telt circa vijfhonderd leden.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:51