Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

VIDI-subsidie voor moleculair bioloog Hans Jonker

23 mei 2012

Moleculair bioloog dr. Hans Jonker van het Universitair Medisch Centrum Groningen ontvangt een Vidi-beurs ter waarde van €800.000 van NWO. NWO kent deze subsidie toe aan onderzoekers die hebben aangetoond vernieuwende ideeën te ontwikkelen. Jonker wordt met de beurs in staat gesteld om zijn onderzoeksgroep flink uit te breiden. Hij onderzoekt de rol van het hormoon FGF1 in de vethuishouding en in de ontwikkeling en de behandeling van type 2 diabetes.

Het hormoon FGF1 blijkt cruciaal te zijn voor het reguleren van de aanpassingen van het vetweefsel in tijden van meer of minder aanbod van voedsel, heeft Jonker vastgesteld. Muizen die geen FGF1 hebben, blijken snel type 2 diabetes te ontwikkelen als zij op een vetrijk dieet worden gezet, omdat ze niet goed in staat zijn om vetten op te slaan en te gebruiken. Bij de mens is de aanwezigheid van buikvet een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van diabetes en FGF1 lijkt daarbij een cruciale rol te spelen. In zijn onderzoek gaat Jonker de waarde van FGF1 als aangrijpingspunt voor de behandeling van type 2 diabetes in kaart brengen.

Hans Jonker (1974) studeerde biologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 2003 cum laude aan de Universiteit van Amsterdam. In de periode 2005-2010 werkte Jonker als post-doc onderzoeker in de groep van prof. Ron Evans op het Amerikaanse Salk Institute in La Jolla, Californië. Sinds 2010 is Jonker als onderzoeker verbonden aan het UMCG, bij de afdeling Kindergeneeskunde in het Center for Liver, digestive and metabolic diseases.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:52