Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

2,3 miljoen euro uit NWO-groot naar TU Delft, RUG en TU/e voor bouwen innovatieve neutronenmicroscoop

12 juni 2012

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vandaag bekend gemaakt dat de Technische Universiteit Delft, de Rijksuniversiteit Groningen en de Technische Universiteit Eindhoven een gezamenlijke subsidie van 2,3 miljoen euro ontvangen uit het programma Investeringen NWO-groot voor het bouwen van een innovatieve neutronenmicroscoop. Onderzoekers kunnen met deze neutronenmicroscoop zeer nauwkeurig de positie en bewegingen van atomen en moleculen in materialen zien. Deze kennis kan onder meer gebruikt worden bij de ontwikkeling van high-tech materialen of van moleculen die medicijnen in het lichaam heel precies naar de juiste locatie vervoeren. De microscoop krijgt een plaats in het neutronenlaboratorium ISIS in Engeland, maar is beschikbaar zvoor alle Nederlandse materialenonderzoek.

TU Delft, Rijksuniversiteit Groningen en TU Eindhoven hebben een gezamenlijke NWO-groot-subsidie ontvangen van 2,3 miljoen euro voor het bouwen van de bijzondere neutronenmicroscoop LARMOR. Een neutronenmicroscoop gebruikt neutronen om diep in materialen te kijken. De te ontwikkelen LARMOR neutronenmicroscoop kan in materialen tot op het niveau van individuele atomen inzoomen en is in staat om zeer nauwkeurig de positie en bewegingen van atomen en moleculen te detecteren. Onderzoekers kunnen met de microscoop precies zien wat er op atomaire schaal gebeurt in een materiaal. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld nieuwe high-tech materialen ontwikkelen voor elektronica of zorgen dat lithium-ion batterijen voor elektrische auto’s sneller opgeladen kunnen worden.

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen neemt de onderzoeksgroep Solid State Materials for Electronics onder leiding van prof. dr. Thom Palstra deel aan het project.

Oxford

De drie universiteiten werken de komende vijf jaar, samen met het neutronenlaboratorium ISIS vlakbij Oxford in Engeland, aan de ontwikkeling van deze nieuwe en unieke neutronenmicroscoop. De component die gaat zorgen voor de nauwkeurigheid van de microscoop – een onderdeel dat met grote precisie de ‘neutronenspin’ kan sturen – wordt ontwikkeld bij de nucleaire onderzoeksreactor van de TU Delft. De neutronenmicroscoop krijgt een plaats in de intensieve neutronenbron van ISIS. ISIS draagt 6 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van LARMOR. Ook de drie universiteiten dragen financieel bij. De microscoop zal de komende tien jaar voor ongeveer een derde van de tijd beschikbaar zijn voor Nederlandse onderzoekers.

Investeringen NWO-groot

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert met het programma NWO-groot in grote apparaten, dataverzamelingen en software die de mogelijkheden van Nederlands wetenschappelijk onderzoek en de mogelijkheden tot internationale samenwerking versterken. NWO selecteert op basis van wetenschappelijke kwaliteit, nationale functie en maatschappelijk belang de projecten die in aanmerking komen voor de Investeringen NWO-groot.

Meer informatie:
Website over neutronenmicroscoop LARMOR