Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

65 jaar Tandheelkunde in Groningen

Geschiedenis van moderne Tandheelkunde én roerige tijden in jubileumboek
14 december 2012

De opleiding Tandheelkunde bestaat 65 jaar, de roerige tijden van een korte sluiting daargelaten. Wie de ontwikkelingen in onderzoek, onderwijs, techniek en de zorg aan patiënten overziet, ziet de stevige wortels waarin de huidige opleiding staat. Ingebed in de academische gezondheidszorg én in de Mondzorgkunde. Met een beproefd opleidingsconcept voor studenten die leren werken in teams. Het kleurrijke boek ‘Patiënt, praktijk en politiek. Ontwikkelingen in de Groningse opleiding Tandheelkunde 1947-2012’ van historicus Willy van der Schuit wordt op zaterdag 15 december 2012 ten doop gehouden tijdens de Alumnidag van Tandheelkunde in de Martinikerk in Groningen.

In 1947 startte in Villa Volenté aan de Hereweg, op het terrein van het Academisch Ziekenhuis Groningen, de opleiding Tandheelkunde. Daarmee is deze opleiding de langst bestaande van Nederland, zelfs als je de kortdurende sluiting van 1991 tot 1994 meetelt. Historicus Willy van der Schuit neemt de lezer mee door de geschiedenis van de opleiding: van de voorbereiding en oprichting tot het (samen) uitbouwen van de opleidingen Tandheelkunde en Mondhygiëne vanaf 1991.

Deuren dicht

De mooie villa aan de Hereweg werd in 1980 verruild voor een modern gebouw binnen de faculteit Medische Wetenschappen in Groningen. Hoe kon het dan dat al in 1987 de politiek besloot de opleiding op te heffen? Dat in 1991 de deuren daadwerkelijk moesten sluiten, maar in 1994 alweer met een ferme zwaai opengingen? Verhalen uit de archieven, literatuur en van betrokken bestuurders, (emeritus) hoogleraren en anderen vormen het grote verhaal van de 65 jaar. Ja, wie haar geschiedenis kent, zal nog beter begrijpen waarom de opleiding Tandheelkunde vandaag is zoals zij is.

Springlevend zijn de Groningse opleidingen Tandheelkunde en Mondzorgkunde die sinds 1995 samen in het gebouw aan de Antonius Deusinglaan zetelen. Sinds 1995 worden tandartsen en mondhygiënisten gezamenlijk opgeleid, omdat goede tand- en mondzorg het beste in een team gebeurt. De student Tandheelkunde leert dat hij of zij regisseur is van iedereen die bij de mondgezondheid van de patiënten betrokken is. Met een goed onderzoeksprogramma en een beproefd onderwijsconcept dat opleidt in teams.

Het jubileumboek is te bestellen via j.w.m.spelbrink umcg.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:49