Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

10de Kinderuniversiteit Groningen: ‘Weet jij hoe je lichaam werkt?’

11 juni 2012

Op vrijdag 15 juni 2012 geeft prof. dr. Ingrid Molema een college over bloedvaten aan meer dan 500 basisschoolkinderen aan de Kinderuniversiteit Groningen. Het is een extra feestelijk college omdat de Kinderuniversiteit voor de 10de keer georganiseerd wordt. Alle basisscholen uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe kregen enkele weken geleden een uitnodiging om deel te nemen. Binnen twee dagen had het maximaal aantal deelnemers zich opgegeven.

Tenminste twee keer per jaar vindt binnen de Rijksuniversiteit Groningen de Kinderuniversiteit plaats. De Kinderuniversiteit bestaat uit een leerzaam college van een echte professor, speciaal voor kinderen uit het basisonderwijs. Aan het college is een bezoek aan het Universiteitsmuseum gekoppeld. Daarnaast is er voor de deelnemende scholen een lespakket ontwikkeld waarmee de jonge studenten zijn voorbereid op hun bezoek aan de Kinderuniversiteit.

Aan de tiende Kinderuniversiteit wordt college gegeven door prof. dr. Ingrid Molema hoogleraar Levenswetenschappen aan de Faculteit Medische Wetenschappen.  In haar college zal zij ingaan op de werking van bloedvaten. Prof. Molema is een internationaal erkend expert op dit gebied. Voor deze gelegenheid legt zij in begrijpelijke taal uit hoe dit belangrijke onderdeel van het menselijk lichaam werkt en waarom het zo interessant is om er meer over te weten.

Na het college gaan de leerlingen van de Kinderuniversiteit op de foto op de trappen van het historische Academiegebouw, daarna volgt een bezoek aan het Universiteitsmuseum. Hier leren de kinderen alles over de geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen en maken ze ook kennis met het pas geopende Anatomisch Theater, moderne (Australische) Aboriginalkunst en de eeuwenoude wortels van deze cultuur.

De Kinderuniversiteit is een van de activiteiten van het Wetenschapsknooppunt Noord-Nederland, een programma van de RUG, de Hanze Hogeschool en de basisscholen uit de regio. Nadere informatie en sfeerimpressies zijn te vinden op de website van de Scholierenacademie (www.rug.nl/kinderuniversiteit). De organisatie ligt in handen van de RUG Scholierenacademie en het Universiteitsmuseum.

Het college van prof. Molema wordt twee keer gegeven; om 9.30 uur en om 11.30 uur in de Offerhauszaal van Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen (Broerstraat 5). Pers is van harte welkom, na afspraak.
Contact:

Arjen Dijkstra, coördinator van de Scholierenacademie