Meer inspelen op diversiteit ouderen bij inrichting wijken

07 juni 2017

Masterstudenten planologie van de RUG hebben onderzocht hoe je wijken tot woonomgevingen kunt maken die ook voor senioren leefbaar zijn. De Oosterparkwijk in Groningen was hiervoor de casus. In hun rapport adviseren de studenten rekening te houden met de diversiteit van senioren en hen te betrekken bij de inrichting van de wijk.

De stad en haar wijken veranderen continu, waardoor nieuwe behoeften, kansen en spanningen ontstaan. Hoe transformeer je wijken tot woonomgevingen die ook voor senioren leefbaar zijn? In tegenstelling tot vroeger woont een groot deel van de ouderen zelfstandig, mede daartoe aangemoedigd door de overheid. Deze veranderingen leiden tot aangepaste wensen en behoeften van ouderen, bijvoorbeeld op het punt van de bereikbaarheid van voorzieningen, de aanpassing van woningen of digitale ondersteuning. Op uitnodiging van de gemeente Groningen hebben masterstudenten planologie van de RUG onderzocht hoe je een wijk leeftijdsvriendelijk kunt maken. De Oosterparkwijk in Groningen was hiervoor de casus. In hun rapport adviseren ze rekening te houden met de diversiteit van senioren en hen te betrekken bij de inrichting van de wijk. De opdracht is onderdeel van de nationale prijsvraag ‘Who Cares’, een landelijke ontwerpprijsvraag voor het leeftijdsvriendelijk inrichten van wijken. Bovendien past het thema van leeftijdsvriendelijke wijken bij ‘Next City’, de nieuwe toekomstvisie voor de stad Groningen.

Video's RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:30 augustus 2022 08:52