Over ons Actueel Nieuws

Stress beïnvloedt prestaties sporters

07 december 2016

Prestaties van teamsporters worden niet alleen bepaald door training, maar ook door psychosociale stressoren. Dat geldt ook voor het risico op het ontstaan van blessures. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Henrike van der Does (UMCG/RUG).

Voor coaches is het volgens Van der Does daarom goed om aan het begin van het seizoen de bewegingstechniek in kaart te brengen én om tijdens het seizoen de trainingsbelasting, herstel en psychosociale stress en herstel van de spelers te monitoren. Dit kan inzicht geven in de individuele behoeftes van de spelers en kan gebruikt worden om blessures te voorkomen en trainingen te optimaliseren.

Meer informatie

• Contact: Henrike van der Does, via Persvoorlichtring UMCG, tel. (050) 361 22 00.
  • Psychosociale stress en herstel ook van invloed op floorballprestaties

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:25 augustus 2020 13:27