Over ons Actueel Nieuws

Terpbewoners hadden gevarieerd menu

28 september 2016

Terpbewoners hadden een veel gevarieerder menu dan decennialang is aangenomen, en waren ook prima in staat daar zelf voor te zorgen, aldus Mans Schepers, archeoloog aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet onderzoek naar akkerbouw bij terpen.

Volgens Schepers waren er meer mogelijkheden dan altijd is verondersteld. ‘Mensen streden niet tegen, maar leefden met het water. De terpbewoners konden net als onze boeren heel goed inspelen op de (on)mogelijkheden van het landschap. Bij opgravingen in het terpengebied zijn diverse akkerlagen en een breed scala aan gewassen aangetroffen. Uit mijn buitendijkse akkerexperimenten blijkt dat akkerbouw zonder inpoldering heel goed mogelijk is. In mijn proefveldjes ontstaat daarnaast een boeiende dynamiek tussen deze menselijke inmenging en de typische planten en dieren van de kwelder.’

Tot eind oktober is bij Café Hammingh in Garnwerd het Wierdenmenu nog te proeven dat gebaseerd is op Schepers’ onderzoek naar akkerbouw op de wierden.

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. |Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:01 augustus 2022 16:31