Probleemgedrag mensen met ernstige beperking kan worden voorkomen

25 mei 2016

GZ-psycholoog Petra Poppes heeft praktische aanbevelingen opgesteld om begeleiders en ouders bewust te maken van het gedrag van mensen met EMB (ernstige verstandelijke en meervoudige beperking). Soms bonken of gillen mensen met EMB of bewegen zij hun vingers constant voor de ogen. Hun gedrag stelt de omgeving vaak voor een raadsel. Poppes probeert de cliënten meer regie over hun eigen leven te geven. Daarmee wordt als het ware een stem gegeven aan mensen die niet kunnen spreken. Poppes werkt bij ’s Heeren Loo Zorggroep in Amersfoort en is tevens onderzoeker bij de afdeling Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde van de RUG. Met haar collega’s heeft ze het Expertisecentrum EMB opgericht, dat van start gaat op 2 juni 2016 tijdens het congres ‘EMB Today’ in Utrecht.

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:24 september 2021 13:28