Innovatief trainingsapparaat optimaliseert gebruik rolstoel Paralympiërs

18 mei 2016

Het Centrum voor Bewegingswetenschappen van UMCG/RUG heeft samen met Lode B.V. een nieuwe rolstoelergometer ontwikkeld. Het gaat om een nieuwe technologie die het mogelijk maakt dat alle rolstoelgebruikers, van vroege revalidatie tot Paralympische topsport, in hun eigen rolstoel kunnen trainen en feedback kunnen krijgen. Met het apparaat kunnen de krachten op de afzonderlijke wielen in kaart worden gebracht. Zo kan in detail gemeten worden hoe de prestatie geleverd wordt, waardoor de aandrijftechniek en fitheid van de persoon kan worden verbeterd en de rolstoel verder kan worden geoptimaliseerd. Hierdoor kan overbelasting worden voorkomen en de prestatie beter worden. De nieuwe ergometer is de eerste ter wereld in zijn soort.

• Contact: via persvoorlichting UMCG, tel 050 - 361 2200
  • Promotieonderzoek Riemer Vegter

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:04 december 2020 13:13