Huizenprijzen omhoog na herontwikkeling industrieel erfgoed

10 februari 2016

Mark van Duijn onderzoekt de effecten van de herontwikkeling van industrieel erfgoed in Nederland op de waarde van naburige reeds bestaande huizen. Het blijkt dat de negatieve effecten op de huizenmarkt voor de herontwikkeling verdwijnen na renovatie: de prijzen van de woningen stijgen naar een niveau dat vergelijkbaar is met soortgelijke buurten. Alleen in de grotere binnensteden kunnen deze effecten overtroffen worden. Dat komt mede door de specifieke leefomgeving van de grotere steden.

In veel binnensteden staan gebouwen uit het industriële verleden: fabrieken, loodsen, silo’s, schoorsteenpijpen. Ze staan er vaak vervallen bij en zorgen voor een onaantrekkelijke omgeving die de woningprijzen van omliggende woningen drukken. Slopen is een optie, maar renoveren ook. Vooral als het gaat om gebouwen met cultuurhistorische waarde. Aan de ene kant moet er veel geïnvesteerd worden, maar er zijn ook veel positieve effecten. Vooral als er culturele voorzieningen, parken en uitgaansgelegenheden komen. Voorbeelden van geslaagde projecten zijn de Westergasfabriek in Amsterdam en de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Mark van Duijn

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:28 september 2021 11:36