Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Berichtgeving over verre wereldgebeurtenissen beïnvloedt lokale groepsrelaties

12 augustus 2015

Berichtgeving over de Griekse schuldencrisis, de Arabische Lente of het atoomprogramma van Iran beïnvloedt onze blik op de betrokken bevolkingsgroepen elders in de wereld, maar heeft tegelijkertijd ook invloed op ons beeld van groepen in onze directe omgeving. Dat concludeert promovendus Thijs Bouman. Hij onderzocht hoe berichtgeving over verre wereldgebeurtenissen lokale groepsrelaties kan veranderen.

‘Berichtgeving over verre gebeurtenissen, zoals de Arabische revoluties of de financiële problemen in Griekenland, roept gevoelens van dreiging op en die kunnen overslaan in lokale onverdraagzaamheid’, zegt Bouman. ‘In een van mijn onderzoeken tonen wij bijvoorbeeld aan dat berichten over de Griekse schuldencrisis niet alleen de mening van Nederlanders over Grieken beïnvloedt, maar dat Nederlanders ook vaak intoleranter worden tegenover lokale minderheidsgroepen zoals Turkse, Marokkaanse en Poolse Nederlanders.’

Contact: Thijs Bouman

Over Unifocus

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:10