Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn

Betere geluidsomgeving kan probleemgedrag beperken

21 oktober 2015

Probleemgedrag bij mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen kan verminderen door hun geluidsomgeving te verbeteren. Dat concludeert promovenda Kirsten van den Bosch. Zij heeft een app ontwikkeld die begeleiders in zorginstellingen kunnen gebruiken. Van den Bosch promoveert op 29 oktober.

Mensen met ernstige verstandelijke en vaak visuele beperkingen kunnen last hebben van de geluiden in hun omgeving, omdat ze niet begrijpen waar ze vandaan komen en wat ze betekenen. Bovendien hebben ze weinig tot geen invloed op de - soms emotionele - geluiden van medebewoners, stemmen van begeleiders en muziek uit radio of televisie. Dat kan een onveilig gevoel geven en zo een negatieve invloed hebben op hun gedrag.

Video's RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:23 maart 2021 15:25