Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gebouw University College Groningen in september klaar voor eerste lichting studenten

03 maart 2014

In september 2014 opent de Rijksuniversiteit Groningen een nieuwe faculteit: het University College Groningen (UCG). Studenten van deze Liberal Arts and Science-opleiding zullen les krijgen in een gerenoveerd onderwijsgebouw aan de Hoendiepskade.

Het gebouw aan de Hoendiepskade, Groningen

Attractieve leeromgeving voor de creatieve student

“Het belooft een geweldige studielocatie te worden voor onze studenten. Het monumentale pand van zo’n 3.000 m2 wordt flink gerenoveerd en is in september gereed,” belooft Hans van Ees, decaan van het UCG. “In september 2014 verwelkomen we hier vijftig eerstejaars studenten. Zij volgen daar niet alleen hun colleges, maar het gebouw richten we zo in, dat studenten moeten brainstormen met elkaar en creatieve invalshoeken gaan uitwisselen, dat ze een kritische onderzoekshouding ontwikkelen en elkaar stimuleren om tot oplossingen te over belangrijke thema’s in de maatschappij.” Daarom krijgt het gebouw veel overlegruimtes waar je prettig kunt studeren, alleen in stilte of met anderen.

Wonen en leren in minicampus

Om de binding tussen studenten onderling en met het UCG te versterken, zullen alle studenten nieuw te ontwikkelen studentenhuisvesting aangeboden krijgen op het CiBoGa-terrein. De bouw van deze eerste studentenwoningen start vanaf maart 2014. Naast privévertrekken met een eigen slaapkamer, kitchenette en badkamer is het ook de bedoeling dat de studenten elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen in gezamenlijke leefruimtes. “Deze combinatie van studeren en wonen is één van de belangrijkste uitgangspunten van het University College Groningen,” aldus Van Ees.

Over University College Groningen

University College Groningen wordt de tiende faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen. Het biedt een Engelstalig bachelorprogramma in Liberal Arts and Science. Studenten van het UCG zullen zich in dit programma verdiepen in belangrijke thema’s Energy, Healthy Ageing en Sustainable Society. Nederlandse scholieren die geïnteresseerd zijn in dit selectieve programma moeten zich voor 1 juni aanmelden .

Laatst gewijzigd:14 september 2021 13:09