RUG-baby’s winnen SURF security award
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de SURF Security Award 2014 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op inspirerende en proactieve wijze inzet voor de verbetering van informatiebeveiliging, privacybescherming of de bestrijding van cybercrime. De RUG krijgt de prijs voor de bewustwordingscampagne ‘ Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe!’ waarmee het belang van informatiebeveiliging onder de aandacht van medewerkers werd gebracht.
Aansprekend voorbeeld
De prijs werd donderdag 13 februari uitgereikt tijdens het jaarlijkse SURFibo/SURFcert congres in Utrecht. De jury is lovend over de originaliteit van de campagne: ‘Het idee om met poppen en de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what's precious, keep IT safe’ op het belang van informatiebeveiliging te wijzen, getuigt van originaliteit en is een aansprekend voorbeeld op het vlak van awareness.’ De prijs bestaat uit eeuwige roem en een geldbedrag van 2500,-.
Opschudding
Projectleider Gerrit van Dijk van de RUG is opgetogen over de prijs. ‘Dit is voor mij en mijn collega’s Willemieke Baan en Koen Verelst een bevestiging dat we de juiste aanpak hebben gekozen. De campagne heeft voor de nodige opschudding gezorgd en is zeer effectief geweest. We merken dat de bewustwording bij medewerkers verbeterd is. Ik zie de prijs als een aanmoediging om het belang van informatiebeveiliging verder onder de aandacht van medewerkers te brengen en te houden.’
Keep IT safe
Met de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe’ lanceerde de RUG in oktober vorig jaar een campagne om medewerkers meer bewust te maken van het belang van informatiebeveiliging. Overal op de universiteit werden babypoppen verspreid die waren voorzien van een afbeelding van een beveiligingsslotje. Bij het Academiegebouw werd een grote opblaasbaby geplaatst. Alle medewerkers kregen een bedrieglijk echte phishingmail toegezonden met het verzoek om persoonlijke gegevens in te vullen. Het effect was groot: veel medewerkers hebben de mail geopend en persoonlijke gegevens ingevuld. Dit was de opmaat tot een informatiecampagne waarbij medewerkers oa via workshops werden geïnformeerd over het belang van informatiebeveiliging. De campagne was zeer succesvol en heeft de bewustwording bij medewerkers verbeterd.
Laatst gewijzigd: | 14 september 2021 13:06 |
Meer nieuws
-
23 april 2024
Onderzoek naar krimp is ook onderzoek naar de geschiedenis van de blijvers
Universitair docent Yuliya Hilevych van de Faculteit der Letteren onderzoekt regionale krimp in Nederland, Finland en Oekraïne door het fenomeen in sociaal-historisch perspectief te plaatsen.
-
23 april 2024
Negen MSCA Doctoral Network subsidies voor FSE onderzoekers
Negen onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een Horizon Europe Marie Sklodowska Curie Doctoral Network subsidie ontvangen.
-
22 april 2024
Trump of niet Trump, dat is de vraag
RUG-onderzoekers Ritumbra Manuvie, Pieter de Wilde en Lisa Gaufman blikken in een drieluik vooruit op de verkiezingen in respectievelijk India, Europa en de Verenigde Staten. Deze week: Lisa Gaufman.