Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Koning Willem-Alexander opent viering 400 jaar Rijksuniversiteit Groningen

04 april 2014

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander opent op donderdagmiddag 15 mei de grootse viering van het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Wij zijn bijzonder vereerd dat de Koning het startsein zal geven voor het feestelijke programma rondom het RUG400-thema For Infinity’, zegt rector magnificus Elmer Sterken. Tijdens de ceremonie brengen RUG-studenten de Koning een serenade vanaf het plein voor het Academiegebouw.

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander © RVD, foto: Rineke Dijkstra

De openingshandeling door de Koning vormt de aftrap van een maand waarin stad, regio en Noord-Nederland gezamenlijk het jubileumjaar van de universiteit vieren. Van 15 mei t/m 15 juni wordt Groningen ondergedompeld in een uitgebreid programma met evenementen rond sport, kennis en cultuur. De festiviteiten onderstrepen de sterke verwevenheid van universiteit en regio. Zo is de foto-expositie over het Groninger DNA, een beeldverslag van fotografe en oud-nieuwslezeres Sacha de Boer, gedurende de feestmaand prominent aanwezig in de stad Groningen.

Voor Eeuwig

De Zernike Campus vormt tien dagen lang het openluchtdecor van de muziektheatervoorstelling Voor Eeuwig, een coproductie van de RUG en het Noord Nederlands Toneel. Daarnaast geeft de RUG via onder meer lezingen, kenniscafés, kindercolleges, fietstochten en een familiedag antwoord op de vragen die binnenkwamen naar aanleiding van de campagne ‘400 dagen voor 400 vragen’.

Academische traditie: Ubbo Emmiuspenning en eredoctoraten

Tijdens de openingsceremonie op 15 mei reikt rector magnificus prof.dr. Sterken de Ubbo Emmiuspenning uit aan prof.dr. Ulrike Beisiegel, President van de George-August-Universität Göttingen. Beisiegel is succesvol onderzoekster op het gebied van hart- en vaatziekten. Als ombudsvrouw van de Deutsche Forschungsgemeinschaft publiceerde Beisiegel over wetenschappelijke integriteit en ethiek.

In lijn met de academische traditie reikt de RUG op vrijdag 13 juni tevens tien eredoctoraten uit.

Laatst gewijzigd:21 juni 2022 08:20