Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse economen voorspellen medailleklassement Sotsji: 6 keer goud voor Nederland

24 januari 2014

Nederland gaat volgens het model van de economiestudent Fabian ten Kate en economen Gerard Kuper en Elmer Sterken bij de Olympische Winterspelen in Sotsji 14 medailles behalen, waarvan 6 maal goud, 5 zilver en 3 brons.

Ten Kate, Kuper en Sterken publiceren de voorspellingen in het economenvakblad Economisch Statistische Berichten van 24 januari 2014.

Nederland op 7e plaats

Nederland zal een 7e plaats in het medailleklassement behalen. De strijd om de toppositie in het medailleklassement is hevig. Naar verwachting zal Rusland de strijd met de Verenigde Staten, Duitsland en Oostenrijk weten te winnen.

De modelvoorspellingen zijn gebaseerd op eerdere Olympische resultaten, het thuisvoordeel en de WK-uitslagen van de relevante onderdelen. Kuper en Sterken voorspellen sinds 2002 de medailleklassementen van de Olympische evenementen.

De afwijkingen tussen de voorspellingen en de uitkomsten kunnen groot kunnen zijn. De voorspelling voor de Spelen in Vancouver blijkt achteraf nog het best:

2002 Salt Lake City

Voorspelling: 2 goud, 2 zilver, 3 brons (7), 12e positie in het klassement

Uitkomst: 3 goud, 5 zilver, 0 brons (8), 9e positie in het klassement

2006 Turijn

Voorspelling: 2 goud, 3 zilver, 2 brons (7), 12e positie in het klassement

Uitkomst: 3 goud, 2 zilver, 4 brons (9), 10e positie in het klassement

2010 Vancouver

Voorspelling: 4 goud, 4 zilver, 3 brons, 10e positie in het klassement

Uitkomst: 4 goud, 1 zilver, 3 brons, 10e positie in het klassement

College voor scholieren

Een van de onderzoekers, prof. Sterken, presenteert op vrijdag 24 januari de voorspelling en de methode achter de voorspelling aan scholieren. Dit college van de RUG Scholierenacademie zal door ongeveer negentig leerlingen worden bezocht.
Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:20