Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen eerste Nederlandse partner van FutureLearn

25 mei 2014

De Rijksuniversiteit Groningen is als eerste Nederlandse universiteit toegetreden tot FutureLearn. Daarmee is het de nieuwste internationale instelling die gratis online cursussen gaat aanbieden via dit sociale leerplatform. Deze samenwerking betekent dat de Rijksuniversiteit Groningen zich voor het eerst gaat bezighouden met Massive Open Online Courses (MOOC's). Dit in het jaar waarin de universiteit haar 400-jarig bestaan viert met een maand vol activiteiten die erop zijn gericht de toekomst van de universiteit te definiëren als een belangrijk instituut op het gebied van onderwijs, onderzoek en sociale ontwikkeling.

De Rijksuniversiteit Groningen wordt de 27ste universiteitspartner van FutureLearn. In de komende weken worden nog meer partnerschappen met internationale instellingen aangekondigd. FutureLearn heeft op dit moment 30 partners, waaronder niet alleen universiteiten, maar ook culturele instellingen zoals de British Council, de British Library en het British Museum. FutureLearn is opgericht om een gemeenschap op te bouwen waarin mensen kunnen leren door met elkaar te communiceren en telt talloze bijdragen en deelnemers sinds de eerste cursussen van start zijn gegaan in oktober vorig jaar.

Eerste MOOC in september

De eerste cursus van de Rijksuniversiteit Groningen op FutureLearn, een nieuwe cursus binnen de opleiding Business and Management, gaat van start in september. De multidisciplinaire cursus is bedoeld voor mensen in een leidende functie of mensen die een leidende functie ambiëren en die meer willen leren over de belangrijkste principes van complexiteit, onzekerheid en hoe je beslissingen neemt in een complexe wereld.

Simon Nelson, Chief Executive van FutureLearn, legt uit: “We zijn bezig met spannende uitbreidingen en we zijn er trots op de Rijksuniversiteit Groningen te mogen verwelkomen als de eerste Nederlandse partner van FutureLearn. Deze samenwerking is juist nu belangrijk omdat de universiteit haar 400-jarig bestaan als topinstituut op het gebied van onderwijs en onderzoek viert. Dankzij de gratis online cursussen die de Rijksuniversiteit Groningen via FutureLearn gaat geven krijgt onze wereldwijde gemeenschap van studenten toegang tot enkele van de beste hoogleraren in Europa.”

Wereldwijd publiek

Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, zegt: “Onze universiteit heeft 400 jaar onderwijservaring en biedt veel waardevolle cursussen, onder andere over onze belangrijkste onderwerpen gezond ouder worden, energie en een duurzame samenleving. We maken nu van de gelegenheid gebruik om de cursussen uit te breiden naar een wereldwijd publiek. FutureLearn biedt niet alleen een goed doordacht onderwijsplatform, maar werkt bovendien samen met uitstekende universiteiten.”

FutureLearn is honderd procent eigendom van The Open University, een organisatie die zich al 44 jaar bezighoudt met schriftelijk en online onderwijs. De site ging in september 2013 online en was toen de eerste provider van Massive Open Online Courses (MOOC's) in het Verenigd Koninkrijk. De gratis online cursussen worden momenteel door meer dan 300.000 deelnemers in meer dan 190 landen over de hele wereld gevolgd.

Futurelearn

FutureLearn.com is de eerste provider in het Verenigd Koninkrijk van gratis, open, online cursussen voor hoger onderwijs van meerdere instellingen. FutureLearn biedt cursussen die deelnemers over de hele wereld altijd en overal, op verschillende apparaten, kunnen volgen.  De cursussen worden samengesteld door de universiteiten van Bath, Birmingham, Bristol, Cardiff, East Anglia, Edinburgh, Exeter, Glasgow, Groningen, Leicester, Loughborough, Kings College London, Lancaster, Leeds, Monash, Nottingham, The Open University, Queen’s Belfast, Reading, Sheffield, Southampton, Strathclyde, Trinity College Dublin en Warwick.  Bovendien zijn de British Council, de British Library en het British Museum samenwerkingsverbanden aangegaan met FutureLearn om hun materiaal en hun expertise te delen en samen te werken aan de ontwikkeling van cursussen via FutureLearn.com .

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:19