Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

AG Architecten ontwerpt renovatie Universiteitsbibliotheek

27 maart 2014

Anouk Vermeulen van AG Architecten maakt de ontwerpvoorstellen voor de aanstaande renovatie van de Universiteitsbibliotheek. Zo komen er meer studieplekken en een nieuwe entree met koffiecafé. Met een nieuw interieurontwerp worden de studiezalen overzichtelijker en ruimtelijker. Daarnaast geeft Vermeulen adviezen over geschikt meubilair, materiaal- en kleurgebruik.

Anouk Vermeulen

Marjolein Nieboer, directeur van de bibliotheek, is verheugd met de architect keuze. ‘AG Architecten lijkt ons een zeer geschikte partij die de Universiteitsbibliotheek kan omtoveren tot een moderne en prettige studieomgeving. Ze hebben mooie ideeën aangedragen om in overleg met medewerkers en studenten de UB klaar te maken voor de toekomst.’

Verder bouwen op het bestaande Masterplan

Begin januari heeft Rob Hendriks van DAAD Architecten het Masterplan opgeleverd dat de richtlijnen voor de renovatie geeft. Op basis van dit renovatieplan zorgt AG Architecten dat er straks daadwerkelijk ruimte is voor meer studieplekken, dat die in een aangename, moderne omgeving staan en dat het gebouw toekomstbestendiger en duurzamer wordt.

Starten met ontwerp begane grond

Vermeulen zal direct aan de slag gaan om de eerste ontwerpen van de verdiepingen uit te werken. Hierbij doet ze onder meer voorstellen voor kleurstellingen en materiaalgebruik. Studenten en medewerkers worden hierbij betrokken. In september 2014 wordt gestart met de verbouwing van de begane grond. De renovatie wordt verspreid over meerdere jaren, zodat overlast wordt gefaseerd, en de UB en haar collecties zoveel als mogelijk toegankelijk blijven.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2022 11:03