Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Publieksavond Blaauw Sterrenwacht in Nacht van de Nacht

25 oktober 2011

Zaterdag 29 oktober 2011 viert Nederland de zevende Nacht van de Nacht. Met de Nacht van de Nacht vragen De Natuur- en Milieufederaties en Natuur & Milieu aandacht voor de schoonheid en het belang van donkere nachten. Het sterrenkundige Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen steunt de Nacht van de Nacht met een publieksavond in de Blaauw Sterrenwacht.

Het overmatig gebruik van nachtelijk kunstlicht maakt Nederland een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld en elk jaar neemt de lichtvervuiling in Nederland met 3 tot 5 procent toe. De overvloedige verlichting ontwricht ecosystemen, kan schade aan de gezondheid van mensen en dieren veroorzaken en bemoeilijkt astronomische waarnemingen. Veel kunstlicht is echter overbodig of kan efficiënter toegepast worden, wat bovendien een besparing van geld en energie oplevert. Tijdens de Nacht van de Nacht worden door het hele land nachtelijke activiteiten georganiseerd en wordt de verlichting van honderden openbare monumenten en gebouwen gedoofd om aandacht te vragen voor dit groeiende probleem. Ook in Groningen zullen verscheidene instanties hun lichten dimmen.

Publieksavond

In de Blaauw Sterrenwacht kunnen tijdens de Nacht van de Nacht lezingen over twee uitersten van licht en donker bijgewoond worden: zwarte gaten, donkere monsters in het heelal, en sterrenstelsels, de lichtbakens van het heelal. Tijdens een rondleiding door de sterrenwacht kan de bezoeker bij mooi weer zelf de nachtelijke sterrenhemel bestuderen met de Gratama Telescoop, één van de grootste optische telescopen van Nederland. Jupiter, de grootste planeet van ons zonnestelsel met de 4 Galileïsche manen, staat op 29 oktober in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat de planeet aan de hemel precies tegenover de Zon staat: als de Zon ondergaat, komt Jupiter op, en als de Zon opkomt, gaat Jupiter weer onder. Jupiter is dan de gehele nacht te zien. Rond de datum van oppositie van een planeet staat deze ook het dichtste bij de aarde en is dan het beste waarneembaar. Ook komeet Garradd, die momenteel het sterrenbeeld Hercules doorkruist, en de recent ontdekte supernova SN 2011fe zullen aan de noordelijke sterrenhemel staan. In het Kapteyn Mobiele Planetarium worden doorlopend simulaties van de sterrenhemel getoond en kinderen kunnen de omgeving van de Zon verkennen met behulp van een model met de meest nabije sterren vanaf de Zon.

Deelname

De Blaauw Sterrenwacht bevindt zich in de Bernoulliborg (Nijenborgh 9) op het Zernikecomplex in het noorden van de stad Groningen. Bussen stoppen recht voor de Bernoulliborg. De sterrenwacht zal geopend zijn vanaf 19:30. Deelname is gratis en aanmelding is niet nodig. Het is wel mogelijk een kaartje te reserveren voor de rondleidingen en planetariumshows. Meer informatie en het reserveringsformulier vindt u op de website: www.rug.nl/sterrenwacht.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marlies Spijkman (Coördinator Blaauw Sterrenwacht en Kapteyn Planetarium)
E-mail: spijkman astro.rug.nl
Telefoon: 050-363 4078