Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

26 oktober 2011
Foto Maria Loi
Prof. dr. Maria Antonietta Loi

De Stichting FOM heeft de Minerva-Prijs 2011 toegekend aan prof. dr. Maria Antonietta Loi van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij ontvangt deze prijs voor haar artikel over een nieuwe ontdekking voor het gebruik van koolstof nano-buisjes voor opto-elektronische nano-devices.

De FOm/v-adviescommissie was zeer onder de indruk van de kwaliteit van haar artikel dat vorig jaar in Advanced Materials werd gepubliceerd. De Minerva-Prijs beloont de beste wetenschappelijke publicatie van een vrouwelijke onderzoeker over een natuurkundig onderwerp in de afgelopen twee jaar. Op 17 januari 2012 wordt de Minerva-Prijs uitgereikt tijdens het congres Physics FOM Veldhoven.

Het onderzoek dat leidde tot het artikel 'Encapsulation of conjugated oligomers in single-walled carbon nanotubes: towards nanohybrids for photonic devices' werd uitgevoerd door een door Loi gecoördineerd en geïnitieerd Europees samenwerkingsverband.

In dit onderzoek is aangetoond dat voor de kleurstof alpha-sexithiophene binnen de nano-tubes emissie optreedt met hogere foton-energieën dan alleen die van de eerste aangeslagen toestand. Daarnaast werd ontdekt dat de nano-buisjes de lichtsensitieve stoffen beschermen waardoor deze stabieler worden.

Deze ontdekkingen zijn van groot belang voor de toepassingsmogelijkheden van zogenaamde 'organic-dye nanotube hybrid light emitters'.

De FOm/v-adviescommissie koos het artikel unaniem uit elf inzendingen. 'Loi heeft een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het onderzoek en het daaruit voortvloeiende artikel, dat helder is geschreven en ook voor minder ingewijden goed te begrijpen is. Daarnaast betreft het onderzoek op een relevant gebied en zijn de resultaten van groot belang voor het veld.'

Maria Antonietta Loi promoveerde in 2001 aan de Universiteit van Cagliari (Italië) en was daarna werkzaam als postdoc aan de Johannes Kepler Universiteit van Linz en de Universiteit van Bologna. Loi is sinds 2006 aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden als Rosalind Franklin Fellow. Sinds 2010 is zij adjunct-hoogleraar en hoofd van de groep Photophysics & Optoelectronics.

Minerva Prijs

De tweejaarlijkse Minerva-Prijs voor de beste natuurkundige publicatie van een vrouw, maakt deel uit van het FOm/v stimuleringsprogramma (meer informatie op www.fom.nl/fomv) , dat beoogt meer vrouwelijke wetenschappers te behouden voor de fysica in Nederland. De prijs heeft als doel de aandacht te vestigen op excellente vrouwelijke natuurkundigen en een impuls te geven aan de carrière van de prijswinnares. De prijs wordt uitgereikt aan een Nederlandse vrouw, of aan een buitenlandse vrouw die voor haar publicatie onderzoek in Nederland heeft gedaan. Aan de Minerva-Prijs is een geldbedrag van 5.000 euro verbonden, door de winnares vrij te besteden.

Contact: prof. dr. M.A. Loi

Laatst gewijzigd:24 augustus 2021 15:39