Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gronings iGEM team 2011 als enig Nederlands team door naar finale in Boston

26 oktober 2011

Het Groningse iGEM team heeft zich als enige Nederlandse team tijdens de Europese voorrondes geplaatst voor de finales van de jaarlijkse iGEM-competitie in Boston.

iGEM is de International Genetically Engineered Machine competitie, waarin multidisciplinaire teams van studenten met behulp van de nieuwste Synthetische Biologie technieken proberen om een biologische machine te bouwen. Tijdens de zomervakantie bedenken, ontwerpen en bouwen zij een bacterie met nuttige of interessante toepassing. De iGEM competitie bestaat sinds 2004.

Met een sterk toenemende interesse van studententeams om aan iGEM deel te nemen zijn er in 2011 een 3-tal voorrondes gehouden. Die vonden plaats in Europa (Amsterdam), Azie (Hongkong) en Amerika (Indianapolis). Succesvolle teams uit de voorronden strijden op 5-7 november om de wereldtitel op het Massachusetts Institute Technology (MIT). In het totaal deden zo’n 160 teams mee aan de voorrondes. Ongeveer zestig teams zijn geselecteerd om door te gaan.

Met een ‘tellende bacterie’ (Count Coli) voldeed het Groningse team ruim aan de eisen van de jury. Het ontvangt daarvoor een Gold Medal. Op basis van dit resultaat mag het Groningse team door naar MIT in Boston om haar werk te presenteren en te strijden om de wereldtitel.

Voor meer informatie zie:

- RUG iGEM team
- iGEM competitie