Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Open dag 30 oktober: Zpannend Zernike

Een jeudig uitje voor iedereen
21 oktober 2011

Zondag 30 oktober bruist het Zerniketerrein van de activiteiten! In het kader van Oktober Kennismaand houdt de Rijksuniversiteit Groningen een open dag met de naam ‘Zpannend Zernike’ met  rondleidingen, lezingen, demonstraties en ‘zpannende’ doe-dingen. Kinderen kunnen meedoen aan activiteiten als speurtochten, shampoo maken, knutselen, solderen en waterrakketten lanceren of speciale lezingen bezoeken.

KVI en Discovery truck

Bij het Kernfysisch Versneller Instituut (KVI) zullen onderzoekers de lichtsnelheid meten en uitleggen hoe het nou zit met reizen terug in de tijd. U kunt er de indrukwekkende apparatuur van het instituut bekijken, zoals de deeltjesversneller AGOR. Ook wordt uitleg gegeven over de plannen voor een nieuwe onderzoeksfaciliteit bij het KVI: de Zernike vrije elektronen laser (ZFEL). Kinderen kunnen een elektronische dobbelsteen solderen en een speurtocht doen. Naast het KVI staat de vernieuwde Discovery truck waarin van alles te zien is op het gebied van energie.

Energie, klimaat, shampoo en de Big Bang

Het natuur- en scheikundegebouw (Nijenborgh 4) staat in het teken van energie en klimaat, met activiteiten rond ouderdomsbepalingen, plastic zonnecellen en verbrandingswetenschap. Bezoekers worden daar in lezingen meegenomen op een fascinerende reis naar nog onbekende grote en kleine afstanden. In de kantine kunnen kinderen naar hartenlust experimenteren met haargel, tandpasta, shampoo of superslijm. En tot slot kunnen ze een zelfgemaakt moleculair ijsje nemen!

Sterrenkunde

Bij het Kapteyn Instituut en SRON Netherlands Institute for Space Research worden infrarood-experimenten gedaan. Bezoekers kunnen zelf zonnevlekken en zonne-uitbarstingen onderzoeken met een zonnetelescoop of een computerreis door het heelal maken. Er zijn lezingen voor kinderen en hun familie over de levensloop van sterren en het maken van ruimte-instrumenten. Kinderen kunnen een model maken van de omgeving van de zon en, als het weer het toelaat, waterraketten afschieten

Bernoulliborg

In de Bernoulliborg kun u een robot aansturen met bewegingen. Maar ook testen wat de snelste knikkerbaan is om zo in de voetsporen van de wiskundige Johann Bernoulli te treden. Daarnaast zijn er indrukwekkende 3D-visualisaties en maakt een hogesnelheidscamera reacties zichtbaar die het blote oog niet kan waarnemen. Leerlingen van het Zernike College tonen de film ‘The Chemical Party’, waarin ze atomen uitbeelden en spannende chemische reacties met elkaar aangaan.

Alle deelnemende gebouwen zijn geopend van 12.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis. Een pendelbusje zorgt voor vervoer tussen de gebouwen. Zie voor het volledige programma: www.rug.nl/zpannendzernike.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:56