Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Beyond the Stars - Reis naar de oneindige ruimte’

Universiteitsmuseum Groningen
19 mei 2011

In het Universiteitsmuseum Groningen is vanaf 27 mei 2011  tot en met 23 januari 2012 ‘Beyond the stars – Reis naar de oneindige ruimte’ te bezoeken. Hoogtepunten van deze tentoonstelling zijn de vele spectaculaire foto’s van objecten binnen en buiten ons Melkwegstelsel. Dankzij ultramoderne satellieten en telescopen kan de bezoeker kijken naar exoplaneten, supernova’s en geheimzinnige sterrenstelsels.

Beyond the stars

Beyond the stars neemt de bezoeker mee op reis. Een ruimtereis die dichtbij begint, in ons Zonnestelsel, en via de Melkweg en andere sterrenstelsels eindigt in het verre heelal. Onderweg ziet men beelden van bekende en onbekende gebieden, gemaakt met behulp van ultramoderne telescopen op de grond en in de ruimte.

Jaar van het zonnestelsel

Het jaar 2011 is door de NASA uitgeroepen tot het jaar van het Zonnestelsel. ‘Beyond the stars’ begint dan ook met de vertrouwde beelden van Zon, Maan en planeten, maar voegt er direct veel nieuws aan toe: duinen op Mars, de draaiende Saturnusmanen Rhea en Titan, steeds wordt de bezoeker verrast. Via een tocht door het Melkwegstelsel gaat het langzaam richting climax: metersgrote kleurenfoto’s van de oneindige ruimte.

Planetariumshow

Voor bezoekers is er dagelijks om 14.00 en 15.00 uur een show in het Kapteyn mobiele planetarium (beperkte deelname). Schoolklassen en andere groepen kunnen op afspraak een begeleid bezoek brengen aan de expositie Beyond the stars. Daarbij hoort een inleiding en een planetariumshow op maat.

Groningse astronomen

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een lange traditie op het gebied van sterrenkunde. In haar rijke verleden heeft ze grote astronomen als Jacob Cornelius Kapteyn en Adriaan Blaauw voortgebracht.
Eind 19e eeuw ontdekte Kapteyn het bestaan van sterstromen, een eerste doorbraak in het onderzoek naar de structuur van de Melkweg. Adriaan Blaauw verrichtte in de 20e eeuw baanbrekend onderzoek naar de vorming van sterren. Bovendien was de lancering van satelliet ANS, uitgerust met een Gronings meetinstrument, de eerste belangrijke Nederlandse bijdrage aan het ruimteonderzoek.

Noot voor de redactie

- Voor de pers is er de mogelijkheid tot een voorbezichtiging op donderdag 26 mei van 14.30 -15.30 uur. Locatie: Universiteitsmuseum, Oude Kijk in ’t Jatstraat 7a, Groningen.
- Meer informatie: drs. Margot Spee, m.h.spee rug.nl, tel. 050-363 5798, Universiteitsmuseum Groningen, Oude Kijk in ’t Jatstraat 7a, www.rug.nl/museum.
- Origineel beeldmateriaal is te verkrijgen via het Universiteitsmuseum tel. 050-363 5083 of universiteitsmuseum rug.nl.
- Voor vragen over groepsbezoek en rondleidingen voor schoolklassen en andere groepen en voor boekingen: m.h.spee rug.nl, tel. 050-363 5798

Laatst gewijzigd:24 augustus 2021 07:15