Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zuid-Afrikaans bezoek bij Ladies LinX

06 december 2010

Op vrijdag 10 december krijgen Nederlandse én Zuid-Afrikaanse meiden de kans om vrouwelijke wetenschappers persoonlijk te leren kennen tijdens een speeddate-kerstdiner. Het diner is onderdeel van de ‘Ladies LinX X-Mas Night’ in Science LinX, het science center van de bètafaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen. De negen Zuid-Afrikaanse scholieren van rond de 16 jaar hebben de eerste ‘Girl Power Awards’ gewonnen: een vijfjarig mentorprogramma om een bètawetenschappelijke carrière te kunnen realiseren.

Het Girl Power-programma selecteert op basis van talent en motivatie. De winnaressen wonen in een kansarm gebied in Kaapstad (Mitchells Plain township), waar ze zonder het mentorprogramma geen mogelijkheid zouden hebben om een wetenschappelijke studie te volgen. Onderdeel van het programma is een bezoek aan Nederland, waarbij ze in contact komen met vrouwelijke wetenschappers. Het programma in Nederland is opgezet met hulp van Werkman College Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht, Shell en het Platform Bèta Techniek.

Moleculen als sieraden

Deze speciale editie van het Ladies LinX-programma is helemaal in kerstsfeer: in een workshop leren de meiden molecuulmodellen te tekenen in een 3D-programma, om deze vervolgens te laten 3D-printen in het FabLab Groningen. Zo creëren ze moleculaire sieraden en moleculen voor in de kerstboom.
De avond wordt afgesloten met sterrenkijken in de Blaauw-sterrenwacht, bovenop de Bernoulliborg op de Zernike Campus.

Noot voor de pers

Informatie: