Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lolle Nauta Forum: Ian Buruma & Tariq Ramadan over de Politiek van Wij en Zij

29 maart 2010

We kunnen de wereld niet langer opsplitsen in Wij versus Zij of het Eigene versus het Vreemde. We leven immers in een geglobaliseerde wereld waarin we allemaal met elkaar zijn verbonden. Maar globalisering zorgt ook voor verschillen en verscheidenheid. Hoe zijn beide trends te verenigen? Wat betekenen ze voor de politiek en de democratie?

Tijdens het Lolle Nauta Forum 2010 spreken en debatteren op woensdag 14 april de bekende denkers en publicisten Ian Buruma en Tariq Ramadan. Het programma is in het Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen en begint om 15.30 uur (voertaal Engels). Voor meer informatie en kaartverkoop: www.rug.nl/filosofie/lollenautaforum.

Ian Buruma over Politiek als Religie

De Israëlische filosoof Avishai Margalit maakt een onderscheid tussen politiek als religie en politiek als economie. Bij politiek als religie gaat het om de absolute waarheid. Politiek als economie daarentegen is meer een kwestie van handel, afwegen van kosten en baten, en compromissen sluiten tussen verschillende belangen. Beide denkrichtingen zijn moeilijk verenigbaar.  Maar zouden ze niet toch gedeelde grond kunnen vinden in een liberale democratie?

Ian Buruma is een Brits-Nederlandse schrijver, journalist, sinoloog en japanoloog die aan verschillende universiteiten werkte. Hij schreef diverse boeken en publiceert regelmatig in de New York Review of Books.

Tariq Ramadan: Wie is de vreemdeling?

Wie zijn de vreemden? En wie behoren tot de kring der vertrouwden? De aanwezigheid van moslims in het Westen stelt zowel oude definities van ‘onze’ identiteit ter discussie als ons gevoel van ‘ergens bij te horen’. Het is dan gemakkelijker om vast te stellen wie ‘wij’ niet zijn. Maar deze negatieve definitie van onze identiteit zet de deur open naar nieuwe conflicten, naar afwijzing en zelfs racisme. Zou het kunnen zijn dat onze moslimburen tot de kring der vertrouwden behoren, zonder dat wij het weten?

Tariq Ramadan is een Zwitserse filosoof en islamoloog en een prominente stem in het debat over de islam en het Westen. Hij is hoogleraar Hedendaagse Islam Studies aan de Universiteit van Oxford.

Het Lolle Nauta Forum is een initiatief van de Faculteit Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit Groningen, m.m.v. Studium Generale Groningen en de Volkskrant, ter bevordering van het publieke debat. Het Forum is vernoemd naar Lolle Nauta, zelf een publiek intellectueel en hoogleraar sociale filosofie en wetenschapsfilosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen van 1971 tot 1994.

Meer informatie: Hans Harbers, Faculteit Wijsbegeerte, tel.: (050) 363 6161, e-mail: filosofie rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:58