Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Decoding non-coding RNAs in fatty liver disease

Opheldering van de functie van nieuwe moleculen in leververvetting

Atanasovska richtte zich in haar proefschrift op de ziekte niet-alcoholische leververvetting (“non-alcoholic fatty liver disease” of NAFLD). NAFLD omvat een verzameling van leveraandoeningen, variërend van simpele leververvetting tot een meer ernstige vorm die gekarakteriseerd wordt door leverontsteking (ook wel non-alcoholic steatohepatitits, NASH, genoemd), die uiteindelijk kan leiden tot leverfibrose, cirrose en zelfs leverkanker. Overgewicht en obesitas zijn de grootste risicofactoren voor het ontstaan van NAFLD. Door de huidige obesitas-epidemie is NAFLD de meest voorkomende chronische leverziekte wereldwijd geworden. Doordat in sommige patiënten de ziekte zich verder kan ontwikkelen tot onder andere leverkanker, wordt de ziekte in de nabije toekomst waarschijnlijk een belangrijke reden voor levertransplantatie. Atanasovska stelt dat het daarom van belang is de mechanismen te begrijpen die betrokken zijn bij het ontstaan en de progressie van NAFLD.

In haar proefschrift onderzocht Atanasovska de rol van een nieuwe klasse van moleculen (niet coderende RNA’s (ncRNA’s)) in NAFLD. Er wordt geschat dat meer dan 98% van het menselijk genoom (het DNA) niet codeert voor eiwit. Een groot deel van dit niet-coderende genoom codeert voor ncRNA’s. Deze ncRNA’s blijken betrokken te zijn bij verschillende belangrijke biologische processen, waaronder bij verschillende ziekteprocessen. De betrokkenheid van ncRNA’s in de progressie van NAFLD was echter nog onduidelijk. Atanasovska probeerde daarom in haar onderzoek de rol van ncRNA’s in NAFLD te begrijpen. Dit werk heeft het belang van ncRNA’s in de chronische leverziekte NAFLD aangetoond.

CV Bijlana Atanasovska

Bijlana Atanasovska (1985) studeerde Biologie aan Universiteit Saint Cyril en Methodius in Skopje, Macedonië. Daarna was zij werkzaam als onderzoeker bij de Macedonische Academie van Wetenschappen en Kunsten. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Universiteit Medisch Centrum Groningen, afdeling Genetica en Kindergeneeskunde. De titel van haar proefschrift luidt: “Decoding non-coding RNAs in fatty liver disease”.