Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Regulation of protein homeostasis in acute and chronic stress

Regulatie van eiwithomeostase bij acute en chronische stress

De balans tussen de productie, vouwing, transport, complexe assemblage en de tijdige afbraak van eiwitten wordt gedefinieerd als eiwithomeostase. Dit proces wordt bestuurd door een netwerk van eiwitkwaliteitscontrole mechanismen (PQC) bestaande uit moleculaire chaperonnes en eiwitafbraaksystemen. Verschillende situaties kunnen de eiwithomeostase verstoren. In zijn proefschrift onderzocht Wu hoe acute stress en chronische ziekten kunnen leiden tot verstoringen in de eiwithomeostase. In het bijzonder testte hij hoe, onder elk van deze stressomstandigheden, moleculaire chaperonnes (of hitte-schok-eiwitten: HSPs) of andere routes in het PQC-netwerk kunnen helpen om deze verstoorde eiwithomeostase weer in evenwicht te brengen.

Het experimentele onderzoek in dit proefschrift is gewijd aan twee totaal verschillende vormen van stress: enerzijds de pluimveehouderij in China, waar dieren vaak worden blootgesteld aan acute hittestress wat leidt tot beschadigingen van met name hartcellen. Anderzijds bestudeerde hij erfelijke neurodegeneratieve ziekten bij mensen, in het bijzonder de ziekte van Huntington (HD), waarbij patiënten chronisch een voor aggregatie gevoelig mutant eiwit tot expressie brengen. De studies ondersteunen het idee dat acute stress en chronische stress zeer verschillend zijn en verschillende PQC-netwerken vereisen voor optimale bescherming. Zelfs binnen een chaperonne familie, zoals geïllustreerd voor de groep kleine HSP's, zijn verschillende leden niet alleen anders gereguleerd, maar beschermen ze ook tegen verschillende vormen van stress.

Zijn gegevens met insuline-gerelateerde, groeifactor signaleringsroutes illustreren verder hoe cellen op allerlei manieren verstoring van de eiwithomeostase proberen tegen te gaan: niet alleen door de chaperonne-capaciteiten en afbraakcapaciteiten te verbeteren, maar zelfs door eiwitschade buiten de cel te dumpen. Deze meerdere lagen van PQC onderstrepen het belang van het handhaven van eiwithomeostase voor de functionele gezondheid van cellen en organismen.

CV Di Wu

Di Wu (1990) studeerde van 2008 tot 2012 aan de Jinling Institute of Technology in China. Daarna deed hij zijn Masteropleiding aan de Nanjing Agricultural University (NJAU) van 2012 tot 2014. Zijn promotieonderzoek vond plaats aan de NJAU van 2014 tot 2016 en van 2016 tot 2019 aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Regulatie van eiwithomeostase bij acute en chronische stress”.