Over ons Actueel Evenementen Promoties

EU investor protection regulation and private law

A comparative analysis of the interplay between MiFID & MiFID II and liability for investment losses
Promotie:M.W. Wallinga
Wanneer:22 oktober 2018
Aanvang:16:15
Promotors:O.O. (Olha) Cherednychenko, Prof, prof. mr. dr. M.H. (Mark) Wissink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
EU investor protection regulation and private law

Onderzoek naar handhaving van MiFID-gedragsregels voor bescherming beleggers

Mis-selling schandalen in Europa hebben de kwetsbaarheid blootgelegd van particuliere beleggers, die afhankelijk zijn van het investeren op financiële markten voor hun financiële toekomst, en de noodzaak aangetoond van de bescherming van hun belangen. De gedragsregels die zijn neergelegd in MiFID en MiFID II, zoals de plicht om informatie over de relevante risico’s te verschaffen en de plicht om ervoor te zorgen dat het advies geschikt is voor de klant, beheersen de relatie tussen beleggingsondernemingen en particuliere beleggers en zijn gericht op de bescherming van deze beleggers.

Marnix Wallinga heeft voor zijn promotie onderzoek gedaan naar hoe de handhaving door civiele rechters van de MiFID en MiFID II gedragsregels door middel van civiele aansprakelijkheid van beleggingsondernemingen kan bijdragen aan beleggersbescherming. Hij beantwoordt in zijn proefschrift twee onderzoeksvragen. De eerste vraag is naar de conceptualisatie van de interactie tussen de gedragsregels van Europese origine en de privaatrechtelijke normen die bepalen of een beleggingsonderneming aansprakelijk is, zoals zorgplichtschending, causaal verband, eigen schuld en verjaring. De tweede vraag is wat de mogelijkheden zijn in het privaatrecht voor de invloed van deze gedragsregels op de privaatrechtelijke aansprakelijkheid van beleggingsondernemingen, waarbij Wallinga het Duitse, Nederlandse en Engelse recht met elkaar vergelijkt. Hij concludeert dat het complementariteitsmodel het te verkiezen model is van de interactie tussen gedragsregels en de privaatrechtelijke aansprakelijkheidsnormen. Dit model behoudt de autonomie van privaatrechtelijke aansprakelijkheidsnormen in de context van privaatrechtelijke handhaving terwijl het tegelijkertijd ervan uitgaat dat de civiele rechters rekening zouden moeten houden met de gedragsregels bij de beoordeling van individuele geschillen. Daarnaast toont Wallinga aan dat particuliere beleggers in verschillende mate en op verschillende manieren kunnen profiteren van de invloed van de gedragsregels op privaatrechtelijke aansprakelijkheidsnormen in de onderzochte rechtssystemen. Het onderzoek laat verder een “hybridisering” van het besluitvormingsproces van civiele rechters zien als gevolg van de integratie van de beleggersbeschermingsregels in het privaatrecht. Deze hybridisering illustreert de grote potentie van privaatrechtelijke handhaving van de gedragsregels om bij te dragen aan de bescherming van particuliere beleggers.