Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
C-11 methionine PET and 18-F FDG-PET for identifying recurrent
laryngeal carcinoma

PET-scan betrouwbare methode om terugkerende tumor na strottenhoofdkanker te detecteren

Patiënten met strottenhoofdkanker worden vaak behandeld met bestraling omdat artsen het strottenhoofd willen behouden. Na deze bestraling is de kans dat de tumor terugkomt ongeveer 30 procent. Echter kunnen artsen zo’n recidief tumor soms moeilijk identificeren omdat er tijdens de bestraling ook schade aan het strottenhoofd optreedt en dit een vergelijkbaar beeld kan geven. Nu wordt er daarom meestal een biopt genomen, maar dit is erg ingrijpend voor de patiënt. In dit proefschrift onderzoekt Wedman daarom manieren om het onderscheid tussen schade van de straling en een recidief tumor in beeld te brengen met behulp van een Positron Emissie Tomografie (PET).

Voor zijn onderzoek keek Wedman eerst of de opname van suikers een verschil kon laten zien. Het is namelijk bekend dat tumoren meer suikers opnemen. Uiteindelijk bleek een lage suikeropname vaak een goede indicatie dat er geen recidief tumor aanwezig was, maar een hoge suikeropname was geen garantie dat de tumor teruggekomen was. Daarom keek Wedman ook naar de opname van methionine, een aminozuur. Het aantal vals positieve uitslagen nam bij deze techniek af, maar het aantal vals negatieve uitslagen nam tegelijk toe dus dit leverde geen winst op ten opzichte van de suikertechniek. Wedman raadt artsen daarom aan om voortaan eerst te kijken naar suikeropname bij het identificeren van een mogelijk recidief tumor na strottenhoofdkanker.

Curriculum Vitae

Jan Wedman (1963) studeerde Geneeskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Keel-, Neus- en Oorheelkunde van het W.J. Kolff Institute van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als KNO-arts en hoofd-hals chirurg bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: "C-11 methionine PET and 18-F FDG-PET for identifying recurrent laryngeal carcinoma."