Over ons Actueel Evenementen Promoties

Transplantation of suboptimal donor livers: exploring the boundaries

Promotie:dr. O.B. (Otto) van Leeuwen
Wanneer:04 november 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.J. (Robert) Porte, prof. dr. J.A. (Ton) Lisman
Copromotor:prof. dr. V.E. (Vincent) de Meijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Transplantation of suboptimal donor livers: exploring the
boundaries

Afgekeurde donorlevers toch geschikt voor transplantatie na machineperfusie

In Nederland wordt jaarlijks ongeveer dertig procent van alle beschikbare donorlevers niet gebruikt voor transplantatie omdat de kwaliteit van deze donorlevers als onvoldoende wordt ingeschat. Als deze levers wel gebruikt zouden kunnen worden, zou dit veel mensen op de wachtlijst voor een levertransplantatie kunnen helpen en ervoor zorgen dat er minder mensen sterven terwijl ze op een lever wachten. In dit proefschrift onderzoekt Van Leeuwen daarom manieren om afgekeurde donorlevers toch geschikt te maken voor transplantatie.

Van Leeuwen richt zich met name op de techniek machineperfusie. Bij deze techniek pompt een machine een speciale vloeistof door het donororgaan, en hierdoor raakt het orgaan minder beschadigd. Daarnaast kunnen artsen de functie van het donororgaan nauwkeurig testen terwijl hij in de machine zit. Bij het uitgebreid testen van deze nieuwe techniek bleek 69 procent van de afgekeurde donorlevers na machineperfusie toch bruikbaar, en een jaar na transplantatie leefden alle patiënten nog met een werkende, voorheen afgekeurde, donorlever.

Daarnaast liet Van Leeuwen zien dat machineperfusie geschikt is om donorlevers tot wel 24 uur te bewaren, waar op dit moment maximaal 8-12 uur haalbaar is. Van Leeuwen verwacht dat deze techniek kan leiden tot een verbetering van de normaal stressvolle logistiek rondom orgaantransplantatie.

CV

Otto van Leeuwen (1995) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als co-assistent bij het Martini Ziekenhuis en als postdoctoraal onderzoeker bij de hepato-pancreato-biliaire chirurgie en levertransplantatie in het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: "Transplantation of suboptimal donor livers: exploring the boundaries."