Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. Galli
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New approaches for imaging bacteria and neutrophils for detection
of occult infections

Nieuwe benaderingen voor het afbeelden van bacteriën en neutrofielen voor het opsporen van occulte infecties

Ontstekings- en infectieziekten vormen een ernstige en belangrijke oorzaak van morbiditeit en sterfte in de wereld. Een snelle en nauwkeurige diagnose speelt een centrale rol voor vroege therapeutische interventies en om de infectie te onderscheiden van een ontstekingsaandoening. Er is behoefte aan een niet-invasieve strategie om bacteriële cellen of immuuncellen in infectie- en ontstekingsziekten specifiek te lokaliseren, waardoor tijd en kosten kunnen worden bespaard en neveneffecten kunnen worden beperkt door een niet-aangepaste therapie. Nucleaire moleculaire beeldvorming biedt een overvloed aan radiofarmaca voor beeldvormende bacteriën en immuuncellen op preklinisch niveau met mogelijke vertaling naar klinieken. In haar proefschrift presenteert Auletta nieuwe en geactualiseerde benaderingen van beeldinfecties als alternatief voor de huidige beschikbare of te implementeren radiofarmaceutica.

Eerst heeft ze twee systematische reviews uitgevoerd die een uitgebreid overzicht geven van de beschikbare radiofarmaceutica voor bacteriële beeldvorming en de daarmee samenhangende problemen die het gebruik ervan bij de mens beperken. Om deze limieten te overwinnen, heeft ze in vitro en in vivo twee nieuwe radiofarmaceutica getest: de 99mTc-ciprofloxacine dithiocarbamaat voor de discriminatie van geïnfecteerde sites, hoewel dit niet veelbelovend leek; en 99mTc-HYNIC-polymyxine B, waarvan de resultaten een selectieve diagnose suggereerden van Gram-negatieve infecties.

In de klinische praktijk zijn radioactief gelabelde autologe witte bloedcellen (WBC's) de gouden standaard in de nucleaire geneeskunde voor de diagnose van infecties en ontstekingsziekten. Om de procedure te verbeteren, heeft Auletta een nieuwe chelaatvormer, (S3CPh)2 (S2CPh)-complex (SSS-complex), getest die een niet geldig alternatief bleek te zijn voor 99mTc-HMPAO; en ook een nieuw sedimentatiemiddel, Gelofusine, dat beschouwd kan worden als een geschikte vervanger van poly(O-2-hydroxyethyl)-zetmeel (HES) voor WBC's scheiding.

CV Sveva Auletta

Sveva Auletta (1993) studeerde Medische Biotechnologie aan de Universiteit Sapienza Rome, Italië. Daarna startte ze met haar PhD bij het onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "New approaches for imaging bacteria and neutrophils for detection of occult infections".