Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. D.J.A. de Groot, dr. R.S.N. (Rudolf) Fehrmann
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
PET imaging and in silico analyses to support personalized
treatment in oncology

Gerichte kankerbehandelingen met antilichamen in kaart gebracht met PET-beeldvorming

Kanker is een van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd, en daarom willen veel onderzoekers en artsen de behandeling verbeteren. Er zijn sinds kort steeds meer gerichte therapieën beschikbaar, zoals antilichamen en gemodificeerde antilichamen die de tumor gericht aanvallen door te binden aan ‘targets’. Het is voor deze behandeling belangrijk om te identificeren welke mogelijke targets een patiënt op zijn tumor heeft. In de toekomst kunnen we hiervoor wellicht moleculaire positron emissie tomografie (PET) beeldvorming gebruiken, een techniek waarmee artsen targets in het hele lichaam in beeld kunnen brengen. In dit proefschrift beschrijft Moek de huidige stand van zaken rondom deze PET-beeldvorming met antilichamen.

Er zijn al meerdere moleculaire PET-scan studies succesvol uitgevoerd met radioactief gelabelde antilichamen als zogenoemde zoekstof. Moek en haar collega’s besloten het gemodificeerde antilichaam BiTE als zoekstof te gebruiken. Een voordeel van deze zoekstof is dat het zich niet alleen richt op tumor targets maar ook op targets van het immuunsysteem. De gemaakte PET-scans waren heel informatief en maakten op verschillende plekken targets zichtbaar. Tot slot bracht Moek met behulp van de techniek ‘functional genomic RNA profiling’ in kaart welke targets te vinden zijn op welke types tumoren. Met deze informatie hoopt Moek in de toekomst gerichter te kunnen bepalen welke patiënten baat hebben bij welke behandeling.

Curriculum Vitae

Kirsten Moek (1985) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Medische Oncologie en het onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als longarts in opleiding bij het Alrijne Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “PET imaging and in silico analyses to support personalized treatment in oncology”.