Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Trismus in head and neck cancer patients

Ontstaan en behandeling van trismus bij patiënten met hoofd-hals kanker

Veel patiënten met hoofd-hals kanker krijgen last van trismus, een ernstig beperkte mondopening. Er is echter niet duidelijk gedefinieerd wanneer er sprake is van een ernstig beperkte mondopening. Deze onduidelijkheid zorgt ervoor dat onderzoekers trismus op verschillende manieren beschrijven en artsen de effectiviteit van de behandeling van trismus verschillend evalueren. In dit proefschrift bepaalde Van der Geer een afkappunt om trismus te definiëren, en daarnaast onderzocht ze welke factoren een rol spelen bij het ontstaan van trismus en het effect van verschillende behandelingsmethodes.

Van der Geer stelde het afkappunt van trismus vast op 35 millimeter of minder, op basis van een meting van de mondopening en de ervaren moeite bij het openen van de mond bij een grote groep patiënten. Patiënten die al voor de behandeling de mond niet ver kunnen openen en patiënten met een tumor in de buurt van kauwspieren en het kaakgewricht bleken een hoger risico op trismus te hebben. Ook een uitgebreidere behandeling, bijvoorbeeld een combinatie van chirurgie en bestraling, verhoogt de kans op trismus. Van der Geer raadt artsen en onderzoekers aan om in de toekomst te kijken of veranderingen in deze factoren wellicht het aantal gevallen van trismus kan verminderen.

Tot slot onderzocht Van der Geer de effectiviteit van twee verschillende rekapparaten als therapie voor trismus. Deze apparaten bleken even effectief, maar het gebruik bleek een uitdaging voor de patiënten door het intensieve protocol, pijn en omdat de fysieke gesteldheid van de patiënt niet altijd rekken toelaat. Het zou dus volgens Van der Geer goed zijn om ook andere therapieën voor trismus te ontwikkelen of de bestaande therapie te verbeteren.

Curriculum Vitae

Joyce van der Geer (1992) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Revalidatiegeneeskunde en Mondziekten, Kaak-, en Aangezichtschirurgie bij het onderzoeksinstituut Science in Healthy Ageing and healthcaRE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als tandarts bij het Erasmus Medisch Centrum. De titel van haar proefschrift luidt: “Trismus in head and neck cancer patients”.