Over ons Actueel Evenementen Promoties

Standardisation and harmonisation of quantitative oncology PET/CT studies

Promotie:Dhr. A. (Andres) Kaalep
Wanneer:20 april 2020
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. Boellaard, R, - E004535
Copromotors:dr. J.R. de Jong, dr. T. Sera
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Standardisation and harmonisation of quantitative oncology PET/CT
studies

Ontwikkeling van een geijkt programma voor uniforme resultaten van PET- en CT-beeldvorming

Positron emissie tomografie (PET) wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt als een techniek voor medische beeldvorming. Artsen gebruiken het zowel voor diagnose als voor het vaststellen van de locatie en uitgebreidheid van tumoren. Ook gebruiken de artsen de beelden vaak kwantitatief. Hierbij is het belangrijk dat de techniek nauwkeurige en precieze resultaten geeft, die ook tussen verschillende ziekenhuizen vergelijkbaar zijn. Dit laatste blijkt echter nog lastig, omdat ziekenhuizen vaak verschillende apparaten hebben en de beelden op andere manieren verwerken. In dit proefschrift werkt Kaalep daarom aan het een accreditatie programma van de European Association of Nuclear Medicine (EANM), waarin hij probeert de protocollen en resultaten van PET/CT te standaardiseren volgens EANM-richtlijnen.

Allereerst vond Kaalep dat harmonisatie van PET/CT systemen mogelijk en haalbaar is. Met een programma wist hij ijkfouten te detecteren en te corrigeren, waardoor variaties in de PET/CT metingen verminderen. Ook moderniseerde hij het programma zodat het toepasbaar is op nieuwere systemen. Tot slot onderzocht Kaalep de mogelijkheid om het programma uit te breiden voor een andere type PET studie, en ook dit was succesvol. Kaalep raadt andere instituten dus aan om hun systemen volgens dit programma te standaardiseren, en het zo makkelijker te maken om resultaten te vergelijken.

Curriculum Vitae

Andres Kaalep (1985) studeerde Technische Natuurkunde aan de Tallinn University of Technology, Estland. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als Medisch natuurkundige en biomedisch engineer in het North Estonia Medical Centre Foundation in Tallinn. De titel van zijn proefschrift luidt: “Standardisation and harmonisation of quantitative oncology PET/CT studies.”