Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
On the mechanism of membrane transport of zinc ions by ZntB

Cellulaire import en export van metaalionen onderzocht

Zink is essentieel voor alle domeinen van het leven en is, na ijzer, het op één na meest voorkomende divalente overgangs-metaalion in levende organismen. Levende organismen moeten dit soort metaalionen opnemen uit hun omgeving via membraaneiwitten. Echter, in veel gevallen is een overmaat aan metalen giftig; er zijn dus ook membraaneiwitten nodig die een overschot kunnen uitstoten.

Om de transportprocessen (in- en uitvoer) van metaalionen volledig te kunnen begrijpen, is het essentieel de atomaire structuren van deze membraaneiwitten te bepalen in afwezigheid en aanwezigheid van hun substraten en om ze biochemisch te karakteriseren, teneinde de onderliggende transportmechanismen voor te stellen en te valideren. Artem Stetsenko onderzocht het transport van zink en andere metaalionen door het membraaneiwit ZntB en andere leden van de 2-TM-GxN familie, een groep membraaneiwitten die in alle domeinen van leven voorkomt.

Het promotieonderzoek van Artem Stetsenko vond plaats bij de afdeling Enzymologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via NWO. Hij werkt nu als postdoc aan de RUG.