Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
MicroRNA expression and functional analysis in Hodgkin lymphoma

Analyse van het Hodgkin Lymfoon (HL)

Het klassiek Hodgkin Lymfoom (cHL) is een vorm van lymfeklierkanker waarin minder dan 1 procent van de cellen in het aangedane weefsel tumorcellen zijn. De voorlopercellen van deze tumorcellen zijn zogeheten kiemcentrum B-cellen (GC B-cellen). MicroRNA’s zijn korte niet-eiwit coderende RNA-moleculen die de vorming van eiwitten kunnen remmen door te binden aan de RNA-moleculen die worden afgeschreven van eiwitcoderende genen. De specifieke kennis over de rol van microRNA’s in cHL is echter nog vrij beperkt.

Yuan heeft in haar proefschrift bepaald welke microRNA’s verhoogd of verlaagd aanwezig zijn in cHL-cellijnen ten opzichte van GC B-cellen. Daarnaast onderzocht ze welke microRNA’s de groei van cHL-cellen beïnvloeden. Ten slotte keek ze welke genen gereguleerd worden door microRNA’s in cHL. Hiervoor heeft zij gebruikgemaakt van verschillende screeningstechnieken.

Ze heeft in haar proefschrift diverse technieken opgezet en gebruikt om microRNA’s, die relevant zijn bij het HL, te identificeren. Ze concludeert dat bepaalde microRNA’s een belangrijke rol spelen bij het beschermen van cHL-cellen tegen celdood

CV Ye Yuan

Ye Yuan (1987) studeerde farmacie aan de medische universiteit van Harbin, China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: MicroRNA expression and functional analysis in Hodgkin lymphoma.